Lufthansa får pris för sina förstaklasslounger

Topplacering för Lufthansa i “World Airline Awards 2013” i kategorierna “Best First Class Airline Lounge”, “Best Western European Airline” och “Best Transatlantic Airline”

Under de tio senaste månaderna har 18 miljoner passagerare från mer än 100 länder deltagit i världens största undersökning för flygpassagerare. Resultatet visar att Lufthansas förstaklasslounger är bäst i världen. Flygbolaget blev även framröstat till “Best Western European Airline” och “Best Transatlantic Airline”. Dr Reinhold Huber, Senior Vice President Product & Marketing på Lufthansa, mottog priserna under World Airline Awards, som gick av stapeln på Paris Air Show i Le Bourget.

Särskilt Lufthansas First Class-terminal på Frankfurts flygplats fick många topplaceringar i undersökningen. Även förstaklassloungerna på hubbarna Frankfurt och München fick höga placeringar. Enligt analysföretaget Skytrax speglar placeringen den höga nivån på standarden och servicen i faciliteterna. Det faktum att Lufthansa även tilldelades bemärkelsen bästa flygbolag i Västeuropa och på transatlantiska rutter, är enligt Skytrax ett tydligt tecken på att Lufthansas standard tillfredsställer kunderna.

“Vi arbetar hårt för att hela tiden förbättra vår kundservice och göra den mer komfortabel. Dessa utmärkelser är ytterligare bekräftelse på våra investeringar i passagerarupplevelser och internutbildningar. Med vår exklusiva First Class-terminal i Frankfurt erbjuder vi skräddarsydd service av högsta klass på marknivå och vi är glada över att våra gäster uppskattar detta”, säger Dr Reinhold Huber.

”Vi investerar dagligen cirka en miljon euro i ombyggnationen av vår nya Business Class. Vi har gjort tydliga förbättringar vad gäller våra måltider ombord och har även öppnat upp ett stort antal nya lounger på markplan. För närvarande arbetar vi med att utöka vår underhållningsservice, samt att utveckla produkter så som FlyNet – som vi är enda flygbolag i världen att erbjuda på långdistansflygningar – för att avrunda vårt servicesortiment. Vi har ett tydligt utstakat mål: att 2015 bli det första Western Five Star Airline. För att nå dit behöver vi fortfarande en femte stjärna i vår Business Class, och det är vad som motiverar oss”, tillägger Huber.

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Skytrax, som sedan år 1999 har genomfört undersökningen som ligger till grund för ”World Airline Awards”. Studien bestod av mer än 40 olika frågor gällande kundbelåtenhet och kvalitet på service för varje flygbolag, och fokuserade lika mycket på upplevelsen ombord som på servicen på flygplatserna.

Burson-Marsteller Stockholm
Gustav Dahlgren