Lufthansa firar 15 000 dagar med flyg från Göteborg

• Stadig tillväxt för Lufthansas flygningar från Landvetter
  • Junkers 52 besöker Göteborg för specialuppvisning under Flygfesten i Dala Järna

Sedan första starten i Göteborg den 1 april 1970 har Lufthansa i hela 15 000 dagar flugit göteborgare till både Tyskland och resten av världen (endast mellan åren 1984-1986 stoppades flygningarna). Från att ha varit ett mellanstopp på rutten Hamburg-Oslo under 1970-talet, är staden idag trafikerad med flera olika dagliga direktflyg.

”Inget annat europeiskt flygbolag erbjuder fler flygningar och resmöjligheter från Göteborg till resten av världen i samma utsträckning som Lufthansa gör. Med fyra dagliga flyg till Frankfurt, tre dagliga till München och två till Düsseldorf, erbjuds fler anslutningar än via Amsterdam, Paris och London tillsammans”, säger Ulrich Link, Lufthansa General Manager för Skandinavien, Finland och Baltikum.

Göteborg har med sina 500 000 passagerare per år blivit en väldigt viktigt destination i Lufthansas europeiska nätverk. Hela 90 procent av kunderna som flyger från Landvetter i Göteborg (GOT) mellanlandar i Frankfurt, München eller Düsseldorf för att sedan flyga vidare i Lufthansas nätverk bestående av fler än 200 destinationer i 80 olika länder. Under årets första månader har passagerareantalet dessutom fortsatt att öka och sommarens resmål i USA, Sydamerika, Italien och Spanien har visat sig mycket populära hos göteborgarna.

”Det senaste året har vår verksamhet i Norden fortsatt öka och skandinaver väljer att resa med oss, trots hård konkurrens mellan flygbolagen”, säger Ulrich Link. ”Det är tydligt att kvalitet spelar roll igen – vi kommer att hålla oss till vårt fullservice-koncept. När vi säger ”all inclusive” innebär det att alla Lufthansa-passagerare, oavsett om de väljer att flyga i Ekonomi, Affärs eller Första-klass, får full service med fri dryck, mat och incheckat bagage i priset – utan några dolda extrakostnader”.

För att högtidlighålla firandet kommer en specialflygning med en Junkers 52 genomföras från Göteborgs City Airport (GSE). Flygplanet som rymmer 16 passagerare sattes i bruk år 1936 och firade sitt 75-årsjubileum förra året. Det sköts av en stiftelse (Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung) och flygs av aktiva Lufthansa-piloter på deras fritid. Under 1930-talet trafikerade planet bland annat rutter mellan Göteborg och flera tyska destinationer. Under de närmsta dagarna kommer flygplanet att finnas på Flygfesten i Dala Järna där det kommer utföra specialflygningar för publiken.

Om Lufthansa:

Under 2011 flög Lufthansa 65,5 miljoner passagerare över hela världen vilket motsvarar en ökning med 11,1 procent jämfört med 2010. I fjol flög Lufthansa 4 miljoner passagerare i Norden, vilket innebär en ökning på 19 procent i jämförelse med 2010. Totalt motsvarar alla passagerare från Skandinavien, Finland och Baltikum 6 procent av Lufthansas totala passagerarantal – vilket gör Norden till den fjärde största marknaden efter Tyskland, USA och Italien. Samma år flög för första gången Lufthansa Group (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines och Germanwings) över 100 miljoner passagerare under ett år.

Från Stockholm och Göteborg erbjuder flygbolagen i Lufthansa Group tillsammans med halvägda Brussels Airlines över 280 direktflygningar per vecka och förbinder därmed Sverige med Frankfurt, München, Düsseldorf, Hamburg, Berlin, Zürich, Wien och Bryssel.

Aage Dünhaupt
Corporate Communications Europe