Lufthansa Group introducerar ett nytt system för tilläggsavgifter

Stockholm, 13 mars 2014: I början av april introducerar Lufthansa Group ett nytt system för att beräkna tilläggsavgifter på biljettpriset. Från och med april 2014 kommer Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines och Brussels Airlines att introducera en standardiserad tilläggsavgift internationellt/inrikes på interkontinentala förbindelser som baseras på hela flygrutten. Avgiften ersätter det nuvarande systemet som bygger på individuella flighter. De geografiska områden som används för att beräkna tilläggsavgifter kommer även att förenklas och reduceras från nio till sex. Den fallande skalan som baseras på reseklass kommer fortsatt att användas.

Beroende på destinationens region kommer tilläggsavgifter internationellt/inrikes på interkontinentala resor från Europa hamna på mellan 80-200 euro i varje riktning i Economy Class, och mellan 100-250 euro i varje riktning i Business Class och First Class.

Tilläggsavgifter på biljettpriset för flygningar med flygbolag inom Lufthansa Group inom Europa kommer att harmoniseras samtidig och skillnaden på tilläggsavgift beroende på reseklass, som redan finns på interkontinentala flygningar, kommer också att tillämpas. Medan framtida tilläggsavgifter i Business Class kommer att ligga på 50 euro per segment, kommer tilläggsavgifterna i Economy Class även i fortsättningen att ligga på 43 euro.

Det nya systemet gäller alla biljetter utförda från och med den 1 april 2014 och framåt, för alla flygningar inom Lufthansa Group.

Lufthansa började se över sitt system för tilläggsavgifter förra året, och kopplade då ihop bränsleavgifterna med bokad reseklass, något som konkurrenterna redan gjorde vid tillfället. Senare ersattes tilläggsavgifterna med en standardiserad avgift internationellt/inrikes som gällde hela Lufthansa Group från och med början av 2014.

För mer information, kontakta:

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com