Lufthansa Group presenterar en lång rad av satsningar på kvalitet och innovation

Världens största aktör på flygmarknaden siktar på att återta ledarrollen och befästa sin position som förstahandsval för resenärer. Lufthansa Group presenterade under onsdagen satsningar på hur effektivare strukturer, kvalitet och innovation ska dra nytta av den bredare marknadstillväxten. Förutom nya plattformar och produkter kommer en innovationshubb att etableras i Berlin och samarbetet med Air China kommer att förstärkas. Även utsiktsprognoserna för 2014 och 2015 har bekräftats.

Deutsche Lufthansa AG har gett sig själv i uppdrag att återta ledarrollen inom flygbranschen och bli förstahandsvalet för resenärer, anställda, investerare och partners. Under onsdagen offentliggjordes en lång rad åtgärder som ska dra nytta av den tillväxt som sker på den globala flygmarknaden. Detta inkluderar nya plattformar och produkter för såväl interkontinentala som europeiska flygningar, ett förstärkt samarbete med Air China, större fokus på kvalitet och innovation samt effektivare strukturer och processer.

“Den globala marknaden för flygtransporter fortsätter att växa”, sade Carsten Spohr, styrelseordförande och VD för Deutsche Lufthansa AG. ”Men i de föränderliga och väldigt priskänsliga marknadssegmenten låter våra nuvarande plattformar oss endast dra nytta av en viss del av tillväxten, främst på grund av deras ibland alltför strikta kostnadsstrukturer. Därför siktar vi nu på att gå in i nya tillväxtområden, genom att kreativt och innovativt förädla våra produkter och tjänster, dels inom flygplanssektorn men framförallt inom relaterade marknader. Vid år 2020 siktar vi på att ha ökat intäkterna från våra nya verksamheter, nya plattformar och tjänsteföretag från nuvarande 30 % till 40 % av vårt totala intäktsflöde”.

”Vi vill inte ledas av förändringar inom flygsektorn: vi vill själva leda förändringarna”, fortsatte Spohr. ”Men för att göra detta krävs djärva steg framåt: på vår marknad finns det inte utrymme att inte göra saker fullt ut. Lufthansa Group har många gånger tidigare satt standarden inom vår bransch. Och jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna göra det även i framtiden. Vi har trots allt de bästa förutsättningarna för att uppnå detta; vi är en brett diversifierad flyggrupp med starka varumärken, vi har en väldigt lojal kundbas, och vi kan räkna med högt kompetenta anställda som våra konkurrenter tittar avundsjukt på”.

”Vårt nuvarande SCORE-program har också gett oss verktyg som gör det enklare att förändra vår verksamhet”, påpekade Spohr. ”Nu siktar vi på att dra nytta av dessa för att forma vårt företags framtid”.

I detta arbete har sju stycken ”åtgärdsområden” tagits fram – inte bara på affärssidan utan även för interna strukturer och processer – vilka kommer att hjälpa Lufthansa Group att få ut mer av sina styrkor och resurser. Inom dessa åtgärdsområden läggs prioritet främst på nya tillväxtkoncept samt innovation och kvalitet, men förbättring av de konkurrenskraftiga områdena ligger också högt på agendan.

”Den grundläggande idén i SCORE om att kontinuerligt reducera våra enhetskostnader måste fortsätta gälla när programmet som planerat avslutas under 2015”, betonade Carsten Spohr. ”För att uppnå detta kommer vi att göra det till ett genomgående mål för hela gruppen. Vi måste hela tiden komma med nya idéer för att förbättra vår lönsamhet, vässa våra konkurrensfördelar och fortsätta vara våra kunders förstahandsval”.

Nya tillväxtkoncept

Lufthansa Group kommer att etablera nya plattformar med konkurrenskraftiga kostnadsstrukturer för att säkerställa att det drar maximal nytta från den fortsatta tillväxten i luftfartssektorn. Därför kommer gruppens nuvarande varumärkessystem med flera hubbar i Frankfurt, München, Zürich, Wien och Bryssel genomgående kompletteras med det nya multiplattformkonceptet ”WINGS” i gruppens alla europeiska hemmamarknader. Den nya WINGS-familjen, som bygger på framgången av Germanwings, kommer att vara specifikt utformad för den snabbväxande marknaden för privat flygresande. Gruppen kommer att använda nya WINGS som huvudvarumärke för att samla de olika plattformarna för ”point-to-point-resande”, och den överväger även att utöka konceptet till dess interkontinentala flygningar.

Att slå ihop de europeiska medlemmarna i WINGS-familjen – ett initiativ som också inkluderar Germanwings – kommer att möjliggöra en enhetlig och smidig hantering av alla medlemmars verksamhet. För Germanwings kommer Lufthansa att slutföra den planerade flytten av alla dess linjer som inte landar i Frankfurt eller München under början av nästa vår. Germanwings flotta kommer också att bli utökad med upp till 60 flygplan.

Med Eurowings som grundplattform kommer Lufthansa Group att utveckla en konkurrenskraftig europeisk produkt för kontinentalt flygande. Eftersom den konkurrenskraftiga kostnadsstruktur som krävs inte kan uppnås med den nuvarande flygplansflottan av Bombardier CRJ, kommer dessa ersättas med Airbus A320. Eurowings kommer att ha upp till 23 stycken A320s, och dessa beräknas vara i drift under våren 2015. Den första basen för Eurowings utanför Tyskland kommer att vara i Basel, Schweiz, och ha en flotta av ytterligare två till fyra A320s. Dess verksamhet bör påbörjas tidigt nästa år.

Lufthansa Group planerar även att skapa en konkurrenskraftig plattform för långdistansflygningar under varumärket WINGS för det mer priskänsliga segmentet för privatresenärer. Det undersökts just nu huruvida detta kan göras själv eller med en ny partner: för det andra alternativet sker redan långt gående diskussioner med Turkish Airlines. I en initial fas är verksamheten för den nya interkontinentala plattformen tänkt att påbörjas under vintern 2015, med en flotta som gradvis kommer att uppgå till sju Boeing 767 eller Airbus A330.

Dessutom undersöker Lufthansa Passenger Airlines i vilken utsträckning nio av dess Airbus A340s skulle kunna flygas med väsentlig lägre enhetskostnader, antingen på nya flyglinjer eller på linjer som idag hotas att lägga ned. Förhandlingar pågår med alla involverade interna och externa intressenter för att uppnå de kostnadsnedskärningar som krävs.

I hur stor utsträckning dessa nya plattformar och format kan utvecklas på längre sikt avgörs i slutändan av deras lönsamhet och framgång på marknaden.

På andra håll jobbar Lufthansa intensivt med att utveckla sina bilaterala samarbeten med andra flygbolag. Det har precis ingått ett nytt avtal med Star Alliance-partnern Air China för ett tätare samarbete inom MRO och passagerarservice och, i slutändan, ett joint venture-samarbete. Lufthansas uttalade mål är att erbjuda sina resenärer på de fyra största marknaderna utanför hemmamarknaderna de bästa möjliga produkterna i samarbete med sina lokala partners.

Lufthansa Group kommer också att avsätta betydande resurser för att vidareutveckla sina olika tjänsteföretag. Världsledande Lufthansa Technik och LSG Sky Chefs drar också nytta av den tillväxt som flera av Lufthansas konkurrenter har, framförallt de Gulfbaserade, vilket fungerar som ett naturligt ”skydd” i det globala konkurrensläget.

Lufthansa Technik och LSG Sky Chefs kommer att investera i att utöka sina verksamheter med fokus främst mot Asien och Amerika. LSG Sky Chefs siktar också på att öka sin verksamhet i relaterade marknader utanför flygindustrin, så som den spårburna catering-industrin. Miles & More erbjuder också en betydande tillväxtpotential och Lufthansa Groups kundlojalitetsprogram kommer nu att utvecklas för att locka mindre frekventa resenärer, och också ge mer milbonus och fler utbetalningsmöjligheter.

Kvalitet och innovation
Kvalitet och innovation är prioritetsområden på agendan för Lufthansa Group. Carsten Spohr, styrelseordförande och VD för Deutsche Lufthansa AG, kommer att vara direkt ansvarig för gruppens planerade innovations- och kvalitetsinitiativ. Lufthansa avser att investera totalt 500 miljoner euro i innovation över hela gruppen från nu fram till 2020. I planerna ingår en ny innovationshubb i Berlin som ska etableras i år, nära en av de främsta scenerna för start-ups och digital innovation, samt en innovationsfond som kommer att lanseras för att ge kraft till utvecklingen av lovande idéer, både innan- och utanför gruppen.

Lufthansa vill inte bara bli det första femstjärniga flygbolaget i Västeuropa, utan också bli ledande inom kvalitet på alla dess marknader. Kvalitetsinitiativet syftar till att göra produkterna och tjänsterna mer personliga, med målet att tredubbla de nuvarande intäkterna från kringtjänsterna fram till 2020.

Utsikter
Trots de investeringar som den långa rad satsningar kommer att leda till är Lufthansa Group trygga med de reviderade resultatberäkningarna för 2014 och 2015. Styrelsen förväntar sig ett rörelseresultat på cirka 1 miljard euro för det nuvarande året, eller 1,3 miljarder euro justerat efter engångseffekter.

Dock kommer en rad av strukturella åtgärder att behöva genomföras snart för att de finansiella målen för 2014 och 2015 ska uppnås. Därför kommer Lufthansa Passenger Airlines reducera sin tillväxtindikator för tillgängliga platser per kilometer med över 50 % jämfört med originalplanen, och kommer dessutom att dra tillbaka fem flygplan från dess europeiska nätverk och tre från dess interkontinentala linjer under vintertidtabellen 2014/2015. Lufthansa Cargos kapacitet kommer också att reduceras denna vinter genom att dra tillbaka två av dess fraktplan modell Boeing MD-11.

Lufthansas styrelse är övertygad om att denna serie av planerade åtgärder kommer att vara mycket värdefull i säkerställandet av Lufthansa Groups fortsätta lönsamhet och framgång.

För ytterligare information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com