Lufthansa Group utökar alternativ för direktbokningskanaler

Intresset för alternativa distributionskanaler har varit stort och Lufthansa Group har infört flera samarbeten med teknikleverantörer. Från och med den 1 september blir kostnader för bokningar via globala distributionssystem tydligare och mer transparanta.

Flygbolagen i Lufthansa Group - Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa och SWISS - har nått en viktig milstolpe i strävan mot att modernisera sina nuvarande strukturer för produkter och tjänster. Under de senaste veckorna har ett antal nya samarbeten med olika partners i flygbolagets distributionssegment ingåtts.

Arbetet med att utveckla och etablera nya "direktanslutna" bokningskanaler har skapat särskilt stort intresse bland partners i branschen. "Marknaden är helt klart redo för innovationer och utveckling av detta slag", bekräftar Jens Bischof, styrelsemedlem och Chief Commercial Officer för Lufthansa German Airlines. "Omjusteringen av vår distribution har lett till ett intensivt utbyte av synpunkter och erfarenheter inom vår bransch".

"Denna process har även mött kontroverser", medger Bischof. "Men vi är fortfarande lika övertygade som förut att det ligger i våra kunders intresse att vi erbjuder avancerade och samtidigt betydligt billigare bokningskanaler – vilket även ger oss möjligheten att bättre kunna presentera våra produkter. Och det är därför vi fortsätter att hela tiden driva utvecklingen av våra distributionskanaler framåt”.

Som planerat tar nu flygbolagen i Lufthansa Group ytterligare ett stort steg i implementeringen av sin nya försäljningsstrategi genom att säkerställa att kostnader från och med imorgon (1 september) och framåt, för bokningar gjorda via globala distributionssystem (GDS) kommer att vara mer rättvisa och transparenta för användare. För att uppnå detta tillkommer en ny "avgift för distributionskostnader" (DCC) på 16 Euro, att tas ut för biljetter som är bokade via GDS.

Passagerare som flyger med Lufthansa Group kan köpa sina biljetter utan att behöva betala den nya DCC-avgiften genom att göra sina bokningar via flygbolagens hemsidor, via ett flygbolags servicecenter eller i ett biljettkontor på flygplatsen. Resebyråer kan också använda den särskilda online-portalen www.LHGroup-agent.com som ett bokningsalternativ för att inte betala DCC-avgiften.

Företagskunder kan fortsätta att göra sina bokningar för sina individuella avtalspriser (det vill säga utan DCC) via www.LH.com. Lufthansa har också skrivit på ett nytt avtal med teknikleverantören Concur, ett SAP-företag, vilket innebär att Concur kommer att erbjuda Lufthansa Groups bokningsavdelningar för företagskunder med särskilda lösningar för att hantera dessa bokningar på www.LH.com från och med nästa år och framåt.

"Vi vill arbeta tillsammans med resebyråerna och de globala distributionssystemen för att göra försäljningen av flygbiljetter mer up-to-date, billigare och mer kundfokuserad", säger Bischof, Lufthansas CCO. "Och för detta ändamål har vi snabbt utvecklat en rad IT-lösningar som vi nu kommer att kunna erbjuda våra kunder mycket snart".

Flygbolagen i Lufthansa Group har varit särskilt upptagna med att utforma lösningar tillsammans med viktiga IT-partners som gör det möjligt för dem att utveckla och erbjuda nya "direktanslutna" bokningskanaler. Parallellt med detta har flygbolagen arbetat med att erbjuda bokningsplattformar för företagskunder vilket ger dem och företagens resebyråer direkt tillgång till flygresor med Lufthansa Group.

Marielle Poveda
Presskontakt, Burson-Marsteller