Lufthansa Group utökar antalet flygningar och destinationer till Kalifornien

-  Kalifornien blir första destinationen i USA med fyra Lufthansaanslutningar

Under våren 2018 kommer Lufthansa Group att utöka sitt flygnätverk till Kalifornien genom att öppna den tredje och fjärde förbindelsen till delstaten. Mer specifikt kommer Lufthansas tredje flygning till Kalifornien gå till San Diego International Airport och den fjärde till Mineta San Jose International Airport.

“Kalifornien fortsätter att vara en prioriterad delstat för vår expansion i USA. Våra resenärer som flyger till och från San Diego kommer nu kunna uppleva vår kvalitetsservice och premiumerbjudande som det enda femstjärniga europeiska flygbolaget som flyger till staden”, säger Larry Ryan, Lufthansa Group Senior Director of Sales för USA.

“Dessa direktflygningar knyter samman San Diego till ett nytt europeiskt hubbsystem som kommer att gynna både våra affärs-och fritidsresenärer. Dessa direktflygningar kopplar samman våra resenärer till över 150 destinationer säger Kimberly Becker, President och VD för San Diego County Regional Airport Authority.

Flygningar till Kalifornien:

San Diego

Den 22 mars kommer Lufthansa att börja flyga från San Diego International Airport till Frankfurt i Tyskland. Flighten kommer att lyfta från San Diego klockan 15:05 och landa i Frankfurt 11:20 lokal tid följande dag. Returflygningen, åker från Frankfurt klockan 10:00 och landar i San Diego 13:20.

Dessa flygningar kommer att gå mellan San Diego och Frankfurt varje måndag, tisdag, torsdag, lördag och söndag.

Edelweiss, Schweiz ledande bolag för fritidsresor och ett flygbolag inom Lufthansakoncernen, är för närvarande verksamt från San Diego med en Airbus A340-300, flygnummer WK19. Från den 30 mars till 4 maj, kommer flyg WK19 att avgå på måndagar från San Diego till Zürich. Flyg WK19 kommer också att åka samma rutt på fredagar. Flygtiderna och dagarna varierar under hela säsongen.

San Jose
Den 25 mars kommer Lufthansa att återta sin verksamhet på Mineta San Jose International Airport med en Airbus A380, flygnummer LH489.

Flyget mellan San Jose och Frankfurt avgår varje måndag, tisdag, onsdag, fredag och söndag och anländer till Frankfurt dagen därpå. Returflygen kommer att avgå från Frankfurt samma veckodagar.

San Francisco

Under sommarsäsongen flyger Lufthansa dagligen mellan San Francisco International Airport till Frankfurt och München med en Airbus A380 och en Airbus A340-600.

Även SWISS flyger dagligen från San Francisco International Airport till Zürich med en Boeing 777-300ER, flygnummer LX039.

Los Angeles

Tre flygbolag i Lufthansakoncernen – Lufthansa, Austrian och SWISS – flyger från Los Angeles International Airport. Den senaste nyheten från LAX är att Lufthansa Group den 13 mars, 2018 lanserade sin enkla och smidiga biometriska boarding, som använder ansiktsidentifiering för att identifiera passagerare.

Från den 25 mars till 16 maj kommer Lufthansa att flyga dagligen mellan Frankfurt (flygnummer LH457) och München (flygnummer LH453).

Mellan den 17 maj till 7 oktober kommer Lufthansa även att ha en daglig avgång till Frankfurt (flygnummer LH451) samt två avgångar till München (flygnummer LH457 och LH453).

Från och med den 27 mars till slutet av sommaren kommer Austrian Airlines att fortsätta med sina dagliga flygningar mellan Los Angeles och Wien (flygnummer OS82).

Även SWISS kommer att ha dagliga flygningar mellan Los Angeles och Zürich (flygnummer LX41) under sommaren 2018.

Andrea Gyllencreutz Romander
Presskontakt, Burson-Marsteller
Mail: andrea.romander@bm.com

Corporate Communications, The Americas
Tal Muscal / Christina Semmel
Tel: +1 516-296-9474
americaspr@dlh.de

Om Lufthansa Group

Lufthansa Group är världens största flygbolagskoncern när det kommer till intäkter och är även marknadsledande i Europas flygsektor. Gruppen strävar efter att vara ”First Choice in Aviation” för dess kunder, anställda, aktieägare och partners. Säkerhet, kvalitet, pålitlighet och innovation är huvudfokus och prioriteras i alla affärsaktiviteter.

Lufthansa Group är uppdelad i tre strategiska områden av Hub Airlines, Point-to-Point Business och Service Companies. Koncernens flygbolag med premiumvarumärkena Lufthansa, SWISS och Austrian Airlines servar sina hemmamarknader från sina respektive hubbar i Frankfurt, München, Zürich and Wien. Med Eurowings erbjuder koncernen även kort- och långdistansflygningar point-to-point på den växande privata resemarknaden. Med sina servicebolag, som alla är globalt marknadsledande i deras respektive industri, har Lufthansa Group uppnått ytterligare framgångar inom flygindustrin.

Lufthansa Groups flygbolag flyger för närvarande (sommartidtabellen) till 343 destinationer i 103 länder på fyra kontinenter och erbjuder 15 415 flygningar varje vecka. Koncernens totala flotta omfattar cirka 728 flygplan och medlemsflygbolagen kommer från och med nu till 2025 att få 174 nya flygplan levererade till sig. 2017 anställde Lufthansa Group ca 130 000 anställda, välkomnade 130 miljoner resenärer ombord på sina flygningar och genererade en försäljning på ca 35,6 miljarder Euro.

För ytterligare information, vänligen besök www.lufthansagroup.com.