Lufthansa introducerar nytt priskoncept i Europa

Lufthansa lanserar nu de nya prisalternativen “Light”, “Classic” och “Flex” med skräddarsydda tjänster och erbjudanden. Bokningar med de nya alternativen, som gäller för inrikesflyg och resor inom Europa, kan göras från och med slutet av juli 2015 för resor från och med den 1 oktober 2015.

Den 28 juli 2015 introducerar Lufthansa ett nytt priskoncept för flyg inom Europa. De nya prisalternativen i Economy Class, “Light”, “Classic” och “Flex” gäller från och med den 1 oktober 2015 för inrikesflyg och flyg inom Europa, och erbjuder olika tjänster baserat på pris. Exempelvis kommer resenärer i Economy Class nu enklare kunna välja tjänster efter behov. Det går även att kompletterade den bokade resan med ytterligare tilläggstjänster efter behov som uppkommer efter bokning.

“Ett önskemål från många kunder är att bara betala för de tjänster som de faktiskt använder sig av. Med det här nya priskonceptet uppfyller vi just detta. I framtiden kommer varje passagerare att kunna skräddarsy sin flygresa genom att själv välja vilka tjänster som ska ingå. Prisalternativen Light, Classic och Flex är mer transparenta och låter kunder i Economy Class välja mellan flera biljettalternativ inom Europa”, säger Jens Bischof, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines och Chief Commercial Officer (CCO) för Deutsche Lufthansa AG.

Det nya priskonceptet introduceras som en del av det nya upplägget av Lufthansas försäljningsstrategi. De olika prisalternativen särskiljer sig framför allt inom områdena för kostnadsfritt bagage, platsbokning samt alternativ för ombokning och avbokning. Valmöjligheterna innefattar nu det helt flexibla Business Class samt tre nya prisalternativ i nya Economy Class.

Utöver själva resan inkluderar alla prisalternativ ett kostnadsfritt handbagage, snacks och dryck ombord, ett reserverat säte vid incheckning från 23 timmar innan utresa samt poäng till Award, Status och Select Miles. Prisalternativen och vilka tjänster som ingår presenteras tydligt för resenärerna. För bokningar i Economy Class finns alla tre alternativ alltid tillgängliga, och olika paketalternativ kan nyttjas för dit- och tillbakaresan. Tilläggstjänster så som säten med mer benutrymme eller en uppgradering till Business Class kan bokas separat när som helst, även efter biljettköpet.

De olika prisalternativen i detalj:

(Förklarande grafik hittas i appendix):

Economy Light

Det nya prisalternativet Light kommer från och med den 1 oktober att vara det billigaste alternativet för de som endast vill flyga med handbagage och inte behöver någon om- eller avbokningsbar biljett. “Idag reser cirka en tredjedel av våra passagerare inom Europa endast med handbagage”, säger Jens Bischof. Light kan bokas från endast 89 euro för en tur- och retur-resa. Ingen ombokning eller återbetalning är möjlig med det här alternativet. Om så önskas kan kunder själva välja att lägga till ett incheckat bagage (från 15 euro för respektive utresa och återresa) eller reservera ett säte (från 10 euro per flygresa) när som helst mellan bokning och resans start.

Economy Classic

Prisalternativet Classic inkluderar möjligheten att checka in ett bagage på upp till 23 kg. Det här alternativet erbjuder även möjligheten för många passagerare att kostnadsfritt få önskat säte vid bokning. Classic är även mer flexibel än Light då den kan ombokas till ett annat flyg från samma avreseort för en extra kostnad. Alternativet Classic kan bokas från 129 euro för en tur- och returresa.

Economy Flex

Flex vänder sig främst till passagerare som efterfrågar en högre grad av flexibilitet i sin reseplanering. Utöver kostnadsfri bokning av säte erbjuder prisalternativet Flex också möjligheten att omboka flyget utan extra kostnad. Om den ursprungliga bokningsklassen inte längre finns tillgänglig kan en eventuell tilläggskostnad dock bli nödvändig. Med detta alternativ får de som är med i frequent flyers-programmet Miles & More 50 procent extra Premium Miles tillgodoräknade. Tilläggskostnaden för Flex är jämfört med Classic mellan 60 och 160 euro beroende på resmål.

Business Class

Vid sidan av de tre nya prisalternativen i Economy finns Business Class, som inkluderar alla de tjänster och bekvämligheter som kan förväntas i denna klass, så som tillgång lounge, utökat antal bagage om 2 x 32 kg, reservation av säte, ett ledigt säte bredvid samt prioritet vid ombordstigning. En nyhet är dock full flexibilitet vad gäller om- och avbokning. I det nya priskonceptet kommer med andra ord alla Business Class-resor vara om- samt avbokningsbara utan extra kostnad Om den ursprungliga bokningsklassen inte är tillgänglig kan ytterligare kostnader under vissa omständigheter bli aktuella. Business Class-alternativet är premiumerbjudandet och passar framförallt affärsresenärer samt privatresenärer som prioriterar ökad bekvämlighet. Business Class-biljetter finns tillgängliga från endast 399 euro för en tur- och returresa.

Lufthansa introducerar det nya priskonceptet tillsammans med Austrian Airlines. Swiss har använt det sedan slutet på juni. Brussel Airlines började använda sig av ett priskoncept med olika alternativ förra året. Prismodellen för långdistansflygningar förblir oförändrad.

Felix von Stedingk
Tel: +46 76 546 12 41