Lufthansa lanserar direktflyg till Tampa i Florida

Under 2015 lanserar Lufthansa sin tredje destination till Florida och den första direktflygningen till Tampa.

Lufthansa fortsätter att expandera sitt nätverk i USA. För första gången i historien erbjuder nu Lufthansa resor till området Tampa Bay, porten till Floridas västkust. Den nya rutten som går non-stop från Frankfurt tar start den 25 september 2015. Under sommartid kommer flygbolaget att ha fem avgångar i veckan och fyra gånger i veckan under vintertid. Rutten mellan Frankfurt och Tampa kommer att flygas i Airbus A340-300. Tampa Bay blir Lufthansas tredje destination i Florida, tillsammans med Miami och Orlando. Området Tampa-St. Petersburg-Clearwater är beläget vid den Mexikanska Golfen, och är en snabbt växande storstadsregion med nästan tre miljoner invånare. Här finns även några av USA:s bästa stränder.

Flyg LH 482 kommer att avgå från Lufthansas hubb i Frankfurt och landa i Tampa på eftermiddagen (lokal tid) efter en flygtur på nästan elva timmar. Återresan från Florida är en nattflygning som avgår tidigt på kvällen och landar på Frankfurts flygplats på morgonen dagen därpå. A340-300 tar totalt 298 passagerare i reseklasserna Business, Premium Economy och Economy och erbjuder den komfort och kvalitet som Lufthansa är kända för, med den senaste kabindesignen i alla reseklasser. I Business Class kan sätena utvidgas horisontellt till en bekväm säng (1,98 m lång) genom en knapptryckning och i den nyligen lanserade reseklassen Premium Economy erbjuds mer utrymme samt större benutrymme. I samtliga reseklasser kan passagerare dra nytta av ett system för ett brett och personligt nöjesutbud, tillsammans med internetuppkoppling via FlyNet Wi-Fi ombord.

“Vi är väldigt glada över att våra passagerare snart kommer att kunna flyga bekvämt, non-stop till Floridas västkust och till vår nya USA-destination Tampa”, säger Karl Ulrich Garnadt, styrelsemedlem på Lufthansa och CEO för Lufthansa German Airlines. “Vi förväntar oss att den nya direktlinjen kommer väcka stort intresse och efterfrågan, speciellt från fritidsresenärer. Tampa och dess omgivningar är fulla med besöksattraktioner för semesterfirare, som exempelvis Busch Gardens, Adventure Island, Florida Aquarium och Legoland”.

Kulturella höjdpunkter inkluderar Dali Museum i Tampa; de vita sandstränderna i närheten av Clearwater och S:t Petersburg som lockar många turister till regionen, samt dess enastående golfbanor. "Vi ser en lovande tillväxtpotential på långdistansflygningar inom industrin för fritidsresor och Lufthansa har för avsikt att bli mer engagerade i detta segment i framtiden. Den nya rutten till Tampa är ett första steg i den riktningen, och ytterligare attraktiva erbjudanden kommer snart att komma", betonar Karl Ulrich Garnadt.

Tampa är känt som födelseplatsen för kommersiell flygtrafik. För 100 år sedan inträffade den första kommersiella flygningen i historien mellan S:t Petersburg och Tampa den 1 januari 1914.

Flygresan till Tampa kan bokas från 739 euro. För ytterligare information och detaljer kring bokning av Lufthansa-flyg, vänligen besök LH.com, eller ring Lufthansa Service Center på +49 (0) 69 86 799 799 (markbundna priser). Flyg till Tampa kan bokas tillsammans med hotell på lufthansaholidays.com

Bilder på Tampa kan laddas ned från vårt bildarkiv under denna länk.

Den nya anslutningen i korthet

Frankfurt – Tampa (USA)
Airports/
Three-letter code/
Time zone (summer)
– Frankfurt Airport, Terminal 1 (FRA); UTC +2 hours.– Tampa International Airport (TPA); UTC -4 hours.
Timetable(all times in local times; summer time) NEW from 25 September 2015Mondays, Tuesdays, Fridays, Saturdays and SundaysLH 482       Frankfurt 11 a.m. – Tampa 3.50 p.m.LH 483       Tampa 5.20 p.m. – Frankfurt 8.45 a.m. (following day)
Flight duration
(average)
10 hours 50 minutes