Lufthansa lanserar internet ombord på kort- och medeldistansflyg

Lufthansa Technik är det första MRO-företaget i Europa som fått grönt ljus från EASA kring ett kompletterande typcertifikat för att installera den senaste bredbandsteknologin. Därmed kommer Lufthansas passagerare snart att kunna ta del av sömlös och tillförlitlig uppkoppling på kort- och medeldistansflyg.

I oktober i år lyfter det första av Lufthansas kort-och medeldistansflyg med den senaste bredbandsteknologin installerad ombord. Hela Lufthansas A320-flotta förväntas ha teknologin installerad till mitten av 2018. Den framtida tjänsten från Lufthansa och dess teknologipartner Inmarsat är baserad på den senaste bredbandsteknologin (Ka-band) och erbjuder sömlös, pålitlig uppkoppling på kort- och medeldistansflygningarna via Inmarsats nätverk Global Xpress. Förutom att surfa och mejla, kommer passagerare att kunna ta del av andra mer avancerade applikationer, så som videostreaming.

En viktig milstolpe som redan har uppnåtts är att Lufthansa Technik är det första MRO-företaget i Europa att få ett kompletterande typcertifikat (STC) från EASA för att installera Ka-band-antenner på A320-familjen, vilket inkluderar modellerna A319, A320 och A321. Det kompletterande typcertifikatet kontrollerar att ändringarna på flygplanet (mjuk- och hårdvara) går hand i hand med de designspecifikationer som är fastställda av EASA. Dessa specifikationer säkerställer flygplanets fortsatta luftvärdighet.

Det första flygplanet utrustades med den nya teknologin redan i juni. Under kommande veckor kommer systemets funktionalitet och stabilitet testas. Lufthansas passagerare kommer sannolikt att kunna använda den nya internettjänsten från oktober. Senare kommer även de andra flygbolagen inom Lufthansa Group att erbjuda tjänsten.

Med sina många års erfarenhet inom flygplansmodifiering kommer Lufthansa Technik att vara ansvarig för installationen av alla system och komponenter samt för arbetet som krävs för att se till att det överensstämmer med både flyg- och rättsliga bestämmelser. För att installera systemet kommer elektriska och strukturella ändringar att behövas göras, både på in- och utsidan av kabinen. Alla ändringar har utvecklats och godkänts av Lufthansa Techniks licensierade utvecklingsenhet. De installerade komponenterna kommer att vara integrerade i kabinens infrastruktur på så sätt att de praktiskt taget är osynliga för passagerarna och samtidigt enkla för kabinpersonalen att hantera.

Den 15 januari 2003 flög Lufthansa världens första flygplan med internet ombord. Trots ökad popularitet bland passagerare, kopplades den tekniskt pålitliga tjänsten ur år 2006 eftersom att satelliterna Connexion by Boeing slutade med kommersiell verksamhet. I december 2010 blev Lufthansa ännu en gång det första flygbolaget att tillhandahålla tillgång till internet på interkontinentala flygningar. Sedan juni 2015 är FlyNet tillgängligt på alla de 107 långdistansplanen i Lufthansa-flottan och driver därmed världens största långdistansflotta med internetuppkoppling.

För mer information, vänligen kontakta:
Marielle Björklund Poveda
Presskontakt, Burson-Marsteller