Lufthansa lanserar reguljära biobränsle-flyg

Lufthansa är det första flygbolaget i världen att använda biosyntetisk fotogen för reguljära flyg.

Idag lanserar Lufthansa en sex månader lång testperiod av biobränsle för reguljära flyg. En Lufthansa Airbus A321 med registreringsnumret D-AIDG kommer att flyga rutten Hamburg-Frankfurt-Hamburg fyra gånger dagligen där en av flygplanets motorer kommer att drivas av en 50/50-blandning av vanligt bränsle och biosyntetiskt fotogen. Biobränslet för jetmotorer har blivit godkänt av American Society for Testing and Materials (ASTM).

Då bio-fotogen har liknande egenskaper som vanligt fotogen kan det användas för alla flygplanstyper utan modifiering av varken plan eller motor. Testperiodens första flyg, som går under betäckningen LH 013, kommer att lyfta idag klockan 11.15 från Hamburg med Frankfurt som mål. Under den sex månader långa testperioden kommer CO2-utsläppen att minska med upp till 1,500 ton.

Dr. Christoph Franz, ordförande och VD för Lufthansa Group, säger: “Lufthansa är det första flygbolaget i världen som använder biobränsle i den dagliga flygverksamheten. Vi fortsätter därmed vår implementering av vår bevisade och framgångsrika hållbarhetsstrategi.” Då flygtransport är det enda transportmedlet, som inom en förutsägbar framtid, fortfarande kommer att vara beroende av flytande bränsle, måste flygbranschen och forskarvärlden utveckla och testa alternativ. “Tillgången till fossila råmaterial är begränsad”, varnar Franz och tillägger att CO2 -utsläppen måste minskas och att syftet med testperioden är att undersöka biobränslets påverkan på underhåll och livslängd av flygplansmotorer.

Det biosyntetiska fotogen som används av Lufthansa utvinns från ren biomassa (biomassa till vätska – BtL) och består av jatropha- och camelina-växter samt animaliska fetter. Lufthansa säkerställer även i sin anskaffninsgprocess av biobränsle att det härstammar från hållbara källor och produktionsprocesser. Leverantörer till Lufthansa måste kunna bevisa hållbara processer samt möta Europaparlamentets krav så väl som kraven i Council in the Renewable Energy-direktivet. "Lufthansa garanterar att produktionen av vårt biobränsle inte står i direkt konkurrens med produktion av livsmedel samt att inga regnskogar skövlas”, understryker Franz.

Bränslet som Lufthansa använder produceras av det finska oljebolaget Neste Oil. Neste har omfattande erfarenhet inom produktion av biobränslen och har varit en framgångsrik partner till Lufthansa under många år.

Lufthansa uppskattar den totala kostnaden för biobränsle-projektet till 6,6 miljoner EUR. Det tyska regeringsutskottet för ekonomi och teknik har bidragit med 2,5 miljoner EUR till projektet, som är en del av ett större projekt som går under namnet FAIR (Future Aircraft Research). Utöver kompabilitet med biobränslen, ska FAIR även undersöka nya drivkrafts- och flygplanskoncept samt andra bränslen så som flytande naturgas (LNG).

Användningen av biosyntetiskt fotogen är ett av fyra element som ingår i Lufthansas strategi för att minska CO2-utsläppen inom flygindustrin. Genom att kombinera en rad åtgärder – exempelvis, konstant modernisering av flygplansflottan, tekniska förbättringar av plan och motorer, operativa åtgärder så som motortvätt, användning av lättviktsmaterial och en förbättrad infrastruktur – strävar Lufthansa efter att uppnå miljömålen uppsatta i sin strategi. Implementeringen av ny teknik har inneburit att Lufthansa har förbättrat sin bränsleeffektivitet med över 30 procent sedan 1991. Idag har Lufthansas flotta en genomsnittlig bränslekonsumtion på 4,2 liter/km och 100 passagerare.

För mer information vänligen kontakta:

Aage Dünhaupt

Tel: +44 208750 3415