Lufthansa och Austrian Airlines lanserar internet även på kort- och medeldistansflyg

Maila från 10 000 meters höjd, shoppa online medan du flyger över Alperna, eller streama film över molnen i högupplöst kvalitet. Under första kvartalet i år kommer Lufthansas och Austrian Airlines passagerare kunna surfa även på kortare resor – precis som de redan har kunnat göra på långdistansflygningar.

Förra sommaren fick Lufthansa ett så kallat Supplement Type Certificate för Airbus A320-flottan från European Aviation Safety Agency (EASA) och slutförde alla nödvändiga förberedelser för internetåtkomst på planen. Nu kommer tjänsten att testas på Lufthansas och Austrian Airlines rutter, till en början för fem flygplan vardera.  Resenärer på dessa flygningar kommer under testfasen att erbjudas gratis internetanvändning. Användarbeteendet kommer att analyseras för att utveckla tjänsten ytterligare inför lanseringen under första kvartalet 2017.

“Det känns mycket bra att snart kunna erbjuda internetåtkomst till våra resenärer på resor inom Europa. Sedan vi lanserade Lufthansa FlyNet så har vårt mål varit att öka mervärdet för våra resenärer, vårt interneterbjudande är en del i detta”, säger Harry Hohmeister, ledamot i styrelsen för Deutsche Lufthansa AG och ansvarig för hanteringen av hubbar.

Under första kvartalet 2017 kommer antalet Lufthansa-flygplan utrustade med internet att utökas till ungefär 20 stycken. Till mitten av 2018 kommer hela Lufthansas A320-flotta att vara utrustad med den senaste tekniken. Installationen av internet på alla Austrian Airlines 31 flygplan är planerad att vara slutförd före slutet av april 2017. Även Eurowings kommer att installera internet ombord på sina flygplan med en beräknad lansering till slutet av första kvartalet 2017. Totalt kommer 69 Eurowingsplan att vara utrustade med internet till sommaren 2017.

Lufthansaresenärer kommer få access till wifi genom sina mobila enheter och även kunna använda mail och andra tjänster som exempelvis videostreaming. Passagerarna kommer då att kunna välja mellan tre olika pakettjänster: FlyNet Message för 3 euro, FlyNet Surf för 7 euro eller FlyNet Stream för 12 euro per flight. FlyNet Message tillåter meddelandetjänster som mail, WhatsApp eller iMessage, medan FlyNet Surf ger resenärerna möjligheten att även surfa online. Med FlyNet Stream-paketet så kan man också streama film. Paketen kan betalas med kreditkort eller via betaltjänster såsom Paypal.

Internettjänsterna som erbjuds av Lufthansa Airlines och teknikleverantören Inmarsat använder den senaste bredbandssatellit-teknologin (Ka-band) och ger pålitlig täckning på kort- och medeldistansflygningar. Internetleverantören till Lufthansas passagerare kommer att vara Deutsche Telekom, Inmarsats samarbetspartner.

Lufthansa Technik står för installationen av alla system och komponenter, samt för att hantera de nödvändiga flygregleringarna och andra lagstadgade förordningar. De förser hela Lufthansa Groups Airbus A320-familj med den senaste Ka-bandteknologin. Till våren planeras nästan 100 flygplan att vara färdigutrustade. För en installation behöver ett flygplan endast tas ur bruk fyra dagar.

Lufthansa Systems tillhandahåller den nödvändiga tekniska infrastrukturen för internetanslutningen ombord. Detta innefattar nätverksdrift i flygplanen samt tillhandahållande av den mjukvara för drift av FlyNet-portalen, genom vilken resenärerna får tillgång till nätet.

Inom ramverket för det globala partnerskapet kommer Lufthansa Systems och Lufthansa Technik även att tillhandahålla en modern, multifunktionell digital plattform (BroadConnect) för att möjliggöra digitalt användande både för underhållning och för merförsäljning. Såväl Lufthansa Group Airlines resenärer som externa parter kommer att gynnas av detta samarbete.

Redan den 15 januari 2003 var Lufthansa först i världen med bredband på kommersiella långdistansflygningar. Tjänsterna togs bort från marknaden 2006 på grund av att de nödvändiga ”Connexion by Boeing”-satelliterna togs ur bruk. Sedan slutet av 2010 har Lufthansa återigen kunnat erbjuda bredband ombord på sina interkontinentala flygningar, återigen först i världen. Och sedan juni 2015 har FlyNet funnits på alla 107 av Lufthansas långdistansplan. Med tillägget av Boeing 777 till flottan har gruppens dotterbolag SWISS också börjat erbjuda tillgång till internet på sina långdistansflygningar. För närvarande övervägs även introduktionen av detta för deras korta och medellånga distanser

Andrea Gyllencreutz Romander
Presskontakt, Burson-Marsteller