Lufthansa och Germanwings flyger till 235 destinationer i sommar

De stora höjdpunkterna för flygtidtabellen för sommaren 2014 är den lyckade överföringen av Lufthansas direktförbindelser till Germanwings, flygningar till Tokyos flygplats Haneda, fyra nya långdistansförbindelser och nya Medelhavsdestinationer. För Lufthansa innebär de fyra nya destinationerna Bodrum, Jakarta, Lamezia Terme och Tokyo-Haneda.

I jämförelse med 2013 års sommarflygtidtabell har Lufthansa och Germanwings utökat kapaciteten med 5 procent, mätt i offererade säteskilometer (ASK). I 2014 års sommarflygtidtabell kan Lufthansas och Germanwings kunder välja mellan totalt 235 destinationer i 78 länder. Tabellen gäller från söndagen den 30 mars till lördagen den 25 oktober 2014.

Ökat antal flygningar mellan Stockholm och München

Inför sommartidtabellen 2014 kommer Lufthansa att introducera ytterligare en flygning mellan Stockholm och München, vilket utökar antalet flygningar till 33 per vecka. Den nya flygningen kommer att avgå klockan 09:15 från Stockholm (ARN) och landar i München (MUC) klockan 11:25. Sträckan kommer att flygas måndag till fredag dagligen.

Germanwings flyger från Düsseldorf från och med den 30 mars

Överföringen av direktflyg från Lufthansa till Germanwings fortgår också som planerat, i flera steg. Förbindelserna inkluderar de linjer som inte är verksamma via Lufthansas hubbar i Frankfurt och München. Inte mindre än tre fjärdedelar av de planerade förbindelserna kommer under sommaren 2014 att flygas av Germanwings. I Hamburg tog Germanwings nyligen över rutterna till Paris och London, till totalt 24 destinationer. Precis som i Stuttgart och Köln/Bonn har nu även överföringen av flyglinjer till Germanwings avslutats i Hamburg. Under de senaste månaderna har majoriteterna av flyglinjerna i Berlin successivt överförts till Germanwings. De återstående direktlinjerna som trafikeras av Lufthansa från Berlin-Tegel väntas överlämnas till Germanwings under sommaren. Passagerarna kommer då kunna flyga non-stop med Germanwings från floden Spree till mer än 40 destinationer. Sommarflygtidtabell börjar gälla den 30 mars 2014, vilket också är datumet för överlämnandet av Lufthansa direktflyg i Düsseldorf. Från och med den 30 mars överlämnas 22 av Lufthansas destinationer till Germanwings. Andra flyglinjer, inklusive några av de nya, kommer under loppet av året att avgå från Nordrhein-Westfalen. Düsseldorf kommer att bli Germanwings största anhalt, med 68 planerade destinationer. Långdistansflygningar till Newark, USA (dagligen), Chicago (5 flygningar i veckan) samt flygningarna till Frankfurt och München, kommer fortfarande att flygas av Lufthansa.

Nya rutter från Rhen/Main till Sydostasien och Amerika

Utbudet av flyg till Sydostasien kommer att förbättras avsevärt. Från den 30 mars är det möjligt att fem gånger i veckan flyga non-stop från Frankfurt till den malaysiska huvudstaden Kuala Lumpur (förutom på tisdagar och onsdagar). Efter den 31 maj kommer flygningen även att fortsätta till Jakarta, Indonesien. Dessutom kan passagerare nu flyga till Montreal i Kanada från Frankfurt och München. Flygningarna sker dagligen under sommaren, förutom på måndagar och lördagar.

München får tre nya långdistansflygningar

Det finns även nya resealternativ från München. Passagerare kan nu flyga non-stop från München eller Frankfurt till Mexico City. Även Lufthansas Airbus A340-600 flyger den nya linjen fem gånger i veckan (förutom på måndagar och onsdagar). En ny förbindelse håller även på att upprättas mellan München och Toronto. Denna dagliga flygning kompletterar utbudet i Frankfurt och erbjuder passagerarna två dagliga flygalternativ till Kanadas största stad. Ytterligare en nyhet är förbindelsen mellan München och Tunis i Tunisien, en förblindelse som är särskilt attraktivt för semesterresor och som kompletterar de befintliga flygningarna från Frankfurt.

Lufthansa flyger till partnerföretaget All Nippon Airways hubb

Förändringen i flygtidtabellen kommer medföra att Lufthansa främst flyger till Haneda Airport (IATA-kod: HND) i Tokyo. Japans största flygplats ligger bara 14 kilometer söder om huvudstaden och gör att det är snabbt och enkelt att ta sig till stadens centrum. Från den 30 mars 2014 kommer Lufthansa dagligen att flyga non-stop från Frankfurt och München till Tokyo-Haneda. Tokyo-Haneda erbjuder även bättre förbindelser till det japanska inrikeslinjenätet för All Nippon Airways (ANA), Lufthansas partnerbolag. Lufthansas passagerare i Haneda kommer att kunna välja från ett brett utbud av flygförbindelser till över 40 japanska destinationer inrikes. Huvudförbindelserna kommer också att finnas tillgängliga för bokning som code-share tjänster med ett Lufthansaflygnummer. Lufthansas befintliga destinationsflygplats Tokyo-Narita kommer att förbli en del av linjenätet med en avgång om dagen.

Sex nya långdistansflygplan

Lufthansa moderniserar sin långdistansflotta och kommer under sommartidtabellen enbart att tillsätta sex nya interkontinentala flygplan till flottan, som är mer bränsleeffektiva och mycket tystare. Två nya Airbus A380 kommer att göra det möjligt att förlänga sommartrafiken på linjerna från Frankfurt till New York (JFK), Peking och San Francisco. Lufthansa kommer då totalt sett ha tolv verksamma flygplan i modell A380. Under hösten kommer även flottan för Boeing 747-8 ha en fortsatt snabb tillväxt, med fyra nya flygplan vilket utökar flottan till 14 stycken. För första gången kommer passagerare att kunna njuta av komforten av "Queen of the Skies" på flygningar från Frankfurt till São Paulo i Brasilien. Från sommaren kommer den nya jumbojeten även att flyga till Los Angeles två gånger om dagen.

Non-stop till stranden

I Europa utökar Lufthansa sitt linjenät till populära semesterorter. För första gången kommer Lufthansa att flyga från München till två nya populära semesterresmål i medelhavsområdet: Lamezia Terme i södra italienska regionen av Kalabrien och Bodrum i sydvästra Turkiet. Båda dessa kuststäder är mycket populära bland semesterfirare och är idealiska utgångspunkter för att lätt resa vidare till andra attraktiva badorter.

Den spanska kuststaden Valencia kommer också att ha en daglig förbindelse till Frankfurt i sommartidtabellen. Den nya rutten är ett tillägg till de befintliga anslutningarna från Düsseldorf och München. En ny säsongsbaserad linje med flygningar på lördagar, gör det nu möjligt att non-stop på 90 minuter flyga från Frankfurt eller München till Montpellier i södra Frankrike. Passagerarna kan även dra nytta av den nya säsongsrutten från München till Jersey (Kanalöarna), vilket öppnar upp för ännu ett attraktivt semesterområde.

Lufthansa erbjuder kompletta semesterpaketresor med flyg och hotell på utvalda destinationer, inklusive många av de som nämnts ovan, på www.lufthansaholidays.com. Bonusprogrammet Miles & Mores medlemmar kan samla flygmil för hela semesterpriset.

Flygbolagen i Lufthansa airline group - Austrian Airlines, Brussels Airlines, Germanwings, Lufthansa och SWISS – är tillsammans under sommaren verksamma i 301 destinationer i 102 länder via hubbarna i Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, München, Wien och Zürich. Flygbolagens flygutbud kompletteras även med ett stort antal code-share flygningar.

För mer information, kontakta:

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com