Lufthansa redo för nya flygningar till Berlin

Airbus A380 D-AIMI döpt till Berlin – den tyska huvudstadens nya flaggskepp

Det senaste tillskottet i Lufthansas flotta – deras nionde A380 megaliner – döptes idag till ”Berlin” av stadens borgmästare, Klaus Wowereit, på en ceremoni vid flygplatsen Tegel besökt av bland andra Lufthansas styrelseordförande och VD Cristoph Franz. Det gigantiska flygplanet, som också är världens största passagerarplan, flög en naturskön flygning över Berlin och Brandenburg till en rad inbjudna gästers förtjusning, bland dem över hundra barn och ungdomar från Berlinområdet.

“Dopet av detta flygplan är ett tecken på engagemanget för Berlin”, sade Cristoph Franz i sitt välkomsttal. ”Lufthansa investerar i Berlin eftersom vi tror på en dynamisk utveckling av huvudstadsregionen och flygmarknaden här” betonade Franz. ”I framtiden kommer Berlin spela en ännu viktigare roll för Lufthansa. Detta understryks av de många nya direktanslutningarna till Europa och delar av Mellanöstern och Asien, som nu kommer att starta från Tegel”, fortsatte han och hänvisade till förseningen i öppnandet av nya Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt. ”Vi är optimistiska till att saker nu ligger i fas inför det nya öppningsdatumet”.

Från och med den 3 juni kommer det ledande europeiska flygbolaget inleda sitt största expansionsprogram någonsin i Berlin, med investeringar på över 60 miljoner euro. Detta kommer koppla samman 39 europeiska destinationer direkt med den tyska huvudstaden, och en flotta på 15 Airbus A319 och A320 kommer vara stationerade på flygplatsen Tegel. Tillsammans med sina partners inom Lufthansa Group och Star Alliance kommer Lufthansa erbjuda kunderna flygningar till 50 städer i Europa och södra Medelhavsområdet.

“Vi är glada över att den första dagen med våra nya direktflyg nu börjar närma sig. Inom mindre än 14 dagar kommer vi kunna erbjuda våra kunder från Stockholm bekväma tjänster till den tyska huvudstaden”, säger Harro Julius Petersen, General Manager för Lufthansa i Skandinavien, Finland och Baltikum. ”Förhandsbokningarna ser lovande ut och vi ser tydliga tecken på att passagerare från Stockholm lockas av denna snabbt växande och pulserande stad. Allt fler resenärer vill besöka Berlin både i arbetet och för semester, och vi är glada över att ytterligare öka vår marknadsandel inom detta segment. Med en attraktiv produkt och biljettpriser som från så lite som 499 kronor för en enkelbiljett har Lufthansa ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande”, tillägger han.

I och med att flygplanet namngavs på flygplatsen Tegel, fortsatte Lufthansa en tradition som började för över ett halvt sekel sedan: Den 16 september 1960, för 52 år sedan, döptes Lufthansas på den tiden modernaste flygplan till Berlin av den före detta borgmästaren och senare förbundskanslern Willy Brandt. Det fyrmotoriga Boeing 707-430 var det första som döptes sedan Lufthansa på nytt grundades 1955. Sedan dess har flaggskeppet inom Lufthansas flotta, som idag inkluderar över 400 flygplan, alltid flugit under namnet på den tyska huvudstaden. På den nya Airbus A380 pryder registreringen D-AIMI ”Berlin” båda sidorna av flygplanskroppen, och kabinen är dekorerad med stadens vapensköld. Precis som tidigare flaggskepp kommer flygplanet trafikera Lufthansas längre rutter, primärt till destinationer på USAs öst- och västkust eller till större städer i Asien.

Corporate Communications Europe
Aage Dünhaupt / Klaus Gorny