Lufthansa ska få svenskar att prestera på topp med mental träning

Ofta på resande fot, svårt att få dygnets 24 timmar att räcka till och krav på att ständigt prestera på högsta nivå. Situationen är välbekant för många beslutsfattare.  Därför lanserar nu flygbolaget Lufthansa, tillsammans med Kjell Enhager, podcasten ”På ett annat plan” med fokus på mental träning och psykiskt välmående.

I en studie från 2013 utförd av Handelshögskolan BI i Oslo1uppger sex av tio chefer att de ofta eller nästan alltid upplever tidspress och hög arbetsbelastning. Enligt Försäkringskassans siffror var fyra av tio sjukskrivningar i Sverige 2014 orsakade av stress och psykisk ohälsa2. Allt fler får nu upp ögonen för betydelsen av återhämtning och mentalt välmående – också inom näringslivet. Detta vill Lufthansa ta vara på och har därför producerat podcasten.

-       Många lever hektiska och intensiva liv idag. Flera använder flygresan till att förbereda sig för, eller varva ner efter, en uppgift. För att nå fram och engagera många av dem vill vi ta ett första men viktigt litet steg och erbjuda dem mentala verktyg, säger Gabriel Leupold, Nordenchef på Lufthansa.

Den 31 mars i år införs dessutom nya arbetsmiljöregler som även innefattar social arbetsmiljö. Arbetsgivare ska bland annat ansvara för att inte ge en ohälsosam arbetsbelastning och ge möjlighet till återhämtning.

Podcasten ”På ett annat plan” kommer att fokusera just på prioriteringar, prestation och återhämtning och är en dialog mellan den mentala tränaren, föreläsaren och författaren Kjell Enhager och meditationsläraren och före detta diplomaten Mia Öhrn. Podcasten är i ett ”mikroformat” vilket betyder att avsnitten är 15-20 minuter långa. I Sverige är restiden till jobbet är i snitt 25 minuter3. Varje avsnitt avslutas med en kortare djupavslappning där lyssnaren får praktisera metoderna. Ämnen som tas upp är bland annat jetlag, målsättning, prioritering, tidsplanering och hur vi hanterar vår uppkopplade vardag.

-       Att prestera handlar mycket om mentala förberedelser, återhämtning och reflektion. Företagsledare använder sig systematiskt av mentala tekniker för just detta. Det är underbart att nå flera med den här podcasten, säger Kjell Enhager.

Podcasten ”På ett annat plan” lanseras den 11 februari och därefter släpps ett nytt avsnitt varje tisdag. Avsnitten finns tillgängliga för alla och går att hitta på Acast och iTunes. Läs mer på www.paettannatplan.se

Marielle Björklund Poveda

Presskontakt, Burson-Marsteller
Mail: marielle.poveda@bm.com