Lufthansas första direktflygning Stockholm-Berlin

Sent på söndagskvällen lyfte det första planet från Arlanda flygplats i Stockholm till Berlin. Från och med idag kommer Lufthansa erbjuda två direktflygningar om dagen från Stockholm till Berlin. Den nya direktförbindelsen är en del av flygbolagets största expansion någonsin i den tyska huvudstaden.

“Vi är glada över att vår första flygning på denna rutt har genomförts och att Lufthansa för första gången erbjuder direktflyg från Sverige till den blomstrande staden Berlin”, säger Harro Julius Petersen, Lufthansas General Manager för Skandinavien, Finland och Baltikum.

”Vi har ett väldigt konkurrenskraftigt erbjudande med biljettpriser som startar på 499 SEK för en enkelresa, och försäljningen av våra nya rutter har börjat bra. Berlin är en levande stad och svenska resenärer vill besöka staden både i affärer och för nöjen, och det känns bra att ytterligare positionera Lufthansa i dessa segment”.

Dessutom kommer Lufthansas passagerare, vid uppvisande av sitt boardingkort, få ta del av mängder av erbjudande på olika platser, exempelvis på restauranger, sightseeingturer, i butiker och på spa. Erbjudandena kommer ständigt uppdateras för att fungera som bra insidertips för resenären som vill veta vad som är hett och trendigt i Berlin - och som också önskar lämna de allra mest upptrampade turiststråken.

Den första flygningen som genomfördes från Arlanda vid åttatiden i gårkväll är en del av Lufthansas största expansion någonsin av flygningar inom Europa. De nya rutterna innebär direktanknytningar mellan den tyska huvudstaden och 39 europeiska städer. 15 Airbus A319 och A320 kommer stationeras Tegel i Berlin. Tillsammans med sina partners i Lufthansa Group och Star Alliance ges resenärerna möjlighet att välja mellan hela 50 olika städer i Europa och södra Medelhavsområdet. Rutten Sverige-Berlin kommer trafikeras av Airbus A319.

Aage Dünhaupt

Corporate Communications Europe