Lufthansas nya app låter dig göra virtuella incheckningar

Med den nya appen Blue Legends från Lufthansa kan passagerare dela information om deras resa via sociala nätverk. Blue Legends erbjuder användaren möjligheten att virtuellt checka in på flygplatser, lounger och Lufthansas flygningar genom det sociala nätverket Foursquare.

Appen betyder dock inte att faktiska incheckningar på Lufthansas flygningar ersätts. Belöningar med topplistor och emblem ges till passagerare som regelbundet checkar in virtuellt på Lufthansas flygningar och lounger. Till exempel kan användare bli ”Expert Pilots” på de rutter som de oftast flyger, och morgonpigga människor som checkar in innan sex på morgonen belönas med ”Early Bird”-emblemet. Alla som reser mer än 338 000 kilometer med Lufthansa får ”To The Moon”-emblemet, och de som plockar emblem efter emblem och checkar in på Lufthansas många olika platser, kan bli ”Legends of the skies”.

Blue Legends, en av de tio första Foursquare-anslutna apparna, är uppbyggd kring det platsbaserade sociala nätverket Foursquare och finns nu i en betaversion på http://www.lufthansa.com/blue-legends. Foursquare används främst på mobila enheter, och med denna app kan användare dela sin nuvarande plats i världen via incheckningar på sociala nätverk. En användare som checkar in ofta med Foursquare blir ”Mayor” istället för en ”Expert Pilot”. Användarens position bestäms antingen via radioplats eller GPS så att appen kan visa närliggande platser att checka in på (exempelvis offentliga byggnader, sevärdheter och restauranger).

Redan under 2009 utvecklade Lufthansa appen MySkyStatus, som tillåter användare att skicka automatiska statusuppdateringar om sina flygningar till deras vänner på sociala nätverk, och sedan 2010 har alla som deltar i Lufthansas lojalitetsprogram Miles&More kunnat dela med sig av deras resetips genom appen MemberScout.

Aage Dünhaupt
Corporate Communications Europe
E-Mail: lhnews@dlh.de

Anna Fribergh
Tel: 46 765 46 12 30
E-mail: anna.fribergh@bm.com

Om Lufthansa:

Lufthansa har totalt transporterat 65,5 miljoner passagerare globalt under 2011 vilket motsvarar en ökning med 11,1 procent jämfört med 2010. I fjol flög Lufthansa 4 miljoner passagerare i Norden, vilket innebär en ökning på 19 procent i jämförelse med 2010. Totalt motsvarar alla passagerare från Skandinavien, Finland och Baltikum 6 procent av Lufthansas globala passagerarantal – den fjärde största marknaden efter Tyskland, USA och Italien. För första gången har Lufthansa Group inklusive Lufthansa Passenger Airlines, SWISS, Austrian Airlines och Germanwings transporterat över 100 miljoner passagerare under ett år.

Från Stockholm och Göteborg erbjuder flygbolagen i Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS and Brussels Airlines) över 280 direktflygningar per vecka och förbinder därmed Sverige med Frankfurt, München, Düsseldorf, Hamburg, Berlin, Zürich, Wien och Bryssel.

Den senaste expansionen i Sverige inleddes den 3 juni 2012 med nya flygningar mellan Berlin och Stockholm där enkelbiljetterstartar till Berlin på 539 SEK inklusive skatt. Den nya rutten trafikeras två gånger per dag med moderna Airbus A319-flygplan i två-klasskonfiguration.