Lufthansas resenärer får egen säng

Horisontell liggyta garanterar maximal sovkomfort / Passagerarna har varit involverade i utvecklingen av sätet /  Investering på tre miljarder i nya produkter ombord.

Det nya sätet i Lufthansas Business Class har en horisontell liggyta på 1.98 meter på längden. Genom en enkel tryckknappning förvandlas sätet till en bekväm säng, och har en exceptionell komfort både som upprätt säte eller helt platt säng. Kabinsätena är samtidigt enkla att justera, utrustade med extra lagringsutrymme och har ett förbättrat underhållningssystem. När Lufthansas nya Jumbojet, en Boeing 747.8, introduceras i reguljär trafik om ett par veckor kan passagerarna för första gången njuta av den uppgraderade Business Class-kabinen.

”Vi integrerade våra kunder väldigt nära utvecklingsprocessen av vår nya Business Class, så att vi kan erbjuda en produkt som är helt i linje med deras önskemål och krav”, säger Harro Julius Petersen, General Manager för Lufthansa i Skandinavien, Finland och Baltikum. Under 2007 genomförde Lufthansa en undersökning bland över 500 frekventa resenärer, för att ta reda på deras preferenser och krav på ett Business Class-säte.

Med denna undersökning som utgångspunkt gick flygbolaget vidare till nästa fas i utvecklingen av ett nytt säte. Tillsammans med välkända ergonomiexperter, designers och tillverkare plockades olika koncept fram. Under 2010 genomfördes under åtta veckor en studie på sträckan Frankfurt – New York. Förutom en särskilt rekryterad provbesättning utvärderades prototyperna av totalt 1 349 passagerare som reste med flyg LH400 och LH401 – och som hade till uppgift att utvärdera komfort, användarvänlighet och teknisk stabilitet.

Resultatet är det säte som nu introduceras och som uppfyller de mest kräsna krav vad gäller både sittplats och sovkomfort.

"Den horisontella liggytan är en avgörande faktor för våra passagerare. Efterfrågan på detta har varit i fokus i alla våra andra överväganden. Dessutom har vi förbättrat väldigt många andra detaljer som också hjälper till att skapa maximal komfort", säger Harro Julius Petersen.

Bland annat har sätet en bättre ergonomisk dämpning för att höja komforten både vid liggande eller sittande ställning, liksom sänkbart armstöd som ger ytterligare utrymme vid axelpartiet när man ligger ner. Det går även att ändra ställning på sätet utan att resenären måste resa sig upp.

En annan ny och utmärkande innovation är sätesarrangemanget som är format som ett ”V”. Två angränsande säten är vinklade mot varandra längs en ​​central axel. Denna placering uppfyller ett av de främsta önskemålen bland passagerarna - att sitta eller ligga vänd mot färdriktningen. Med denna sätesplacering har även avståndet mellan två närliggande platser nästintill fördubblats i axelhöjd, vilket ger bättre avskildhet och en större privat sfär.

Det nya Business Class-sätet är en viktig del av Lufthansas största investering hittills i sina produkter ombord på flygplanen. Under de närmsta åren kommer runt 3 miljarder euro investeras i produktförbättringar för passagerarna. Det nya sätet blir ett bra bidrag till en redan bekväm resa – från smidig incheckning och extra bagage utan kostnad, tillgång till Lufthansas lounger över hela världen, företrädesrätt vid ombordstigning, exklusiva menyer och utmärkt service av kabinpersonalen.

”Allt detta visar att vi är måna om att ge våra affärsresenärer trevliga upplevelser under hela resan”, säger Harro Julius Petersen.

Uppgraderingen av alla de över 100 flygplanen som finns i Lufthansas långdistansflotta beräknas ta fyra år.

Bildmaterial och annan information kan laddas ner här:

Corporate Communications Europe

Aage Duenhaut/ Klaus Gorny