• Lufthansa/

Lufthansas styrelse godkänner nyckelfokus och åtgärder för Lufthansa Groups fortsatta framgång

• Fokus på 2015 som året för ‘New Lufthansa Premium Quality’
  • Nya europeiska och interkontinentala flighter under varumärket “Eurowings” och inhyrning av upp till sju stycken Airbus A330-200s
  • Avsiktsförklaring med SunExpress för Eurowings långdistansflygningar
  • Fortsatt strukturell utveckling av medlemsbolagens världsomspännande spridning
  • Nyckeltalet “Resultat efter kapitalkostnad” ersätter “Kapitaltillskott”

Enligt Deutsche Lufthansa AGs styrelses planer så kommer 2015 att innebära flera goda nyheter för kunder och passagerare hos Lufthansa Group. För gruppens medlemsflygbolag kommer förnyelse av flottor och slutförandet av ett antal stora renoveringsprojekt att ge bästa möjliga flygplanskabiner och femstjärnig resekomfort ombord. Under det första kvartalet 2015 kommer Lufthansa German Airlines att färdigställa installationen av sin nya reseklass First Class på sina långdistansflottor; och under andra kvartalet väntas nya Business Class installationsprogram vara slutfört. Under det tredje kvartalet kommer Premium Economy att finnas tillgängligt på alla Lufthansas interkontinentala flygplan. I alla de nya långdistansflygplanen som Lufthansa kommer ta emot nästa år kommer de nya kabinerna redan finnas på plats. Moderniseringen av långdistansflottan kommer att drivas vidare under 2015 tillsammans med leveransen av två ytterligare Airbus A380 och fyra nya Boeing 747-8. För nästa år planeras även leverans av ytterligare en Boeing 777F för Lufthansa Cargo och tio kort- och medeldistansflygplan från Airbus A320-familjen.

“2015 kommer att vara året för ‘Lufthansa Premium Quality’”, sade Carsten Spohr, styrelseordförande och VD för Deutsche Lufthansa AG, i samband med företagets styrelsemöte under gårdagen. “Oavsett vilken kabin de reser i kommer våra flygresenärer både se och uppleva att Lufthansa är ett flygbolag som erbjuder den allra bästa servicen, och att vi är branschledande inom detta oavsett vilka man jämför med internationellt. Vi kommer också att förflytta hela Lufthansa Group ytterligare framåt med vårt ”7 till 1”-program”, fortsatte Carsten Spohr. ”Och idag presenterade vi för styrelsen den utveckling som vi har gjort i våra olika åtgärdsområden. Förutom att främja innovation, förbättrar det vår kvalitet och vår effektivitet som är särskilda fokus för oss i alla våra koncept för ny och ytterligare tillväxt. Dessa förbättringar kommer att öppna upp nya möjligheter för oss på tillväxtmarknader."

Åtgärdsområdet ‘Nya tillväxtkoncept’

Styrelsen gav det formella godkännandet om att gå vidare med konceptet “Wings” som presenterades av ledningen på mötet under gårdagen, och godkände hyresavtalet på upp till sju Airbus A330-200-flygplan för den nya lågkostnadsverksamhetens interkontinentala linjer. Vidare godkände styrelsen utvecklingen av konceptet “Eurowings” som inom ett övergripande ramverk innebär att Lufthansa Groups flygbolag Eurowings och Germanwings tillsammans med ytterligare flygverksamhet i Europa ska förvärva nya kunder, genom att erbjuda kvalitetsprodukter till attraktiva priser i form av lågkostnadsresor för kort- och långdistansrutter från slutet av 2015 och framåt.

De nya produkterna, som främst kommer att riktas mot den privata resesektorn, kommer att hjälpa flygbolagen inom Lufthansa Group att säkra sin starka position på sina hemmamarknader i Tyskland, Österrike, Schweiz och Belgien i segmentet point-to-point-resor, samt på längre sikt.

“Det ‘Nya Eurowings’ är vår respons på en av de största utmaningarna som den Europeiska flygplansindustrin ställs inför”, menar Carsten Spohr. “Under flera år har vi nu ställts inför hård konkurrens från de snabbt växande lågkostnadsbolagen i segmentet point-to-point-resor, inte bara i Tyskland, utan i hela Europa. Och vi är säkra på att få se att den här konkurrensen mer och mer utvidgas till segmentet för långdistansresor under kommande år. Vårt ‘Nya Eurowings’ är vårt innovativa svar som kommer att göra det möjligt för oss att forma våra egna marknader här”.

“Innovativa koncept med betydligt lägre kostnader, i kombination med Lufthansa Groups styrkor, kompetens och expertis; det är vårt framgångsrecept”, fortsatte Spohr. ”Vår nya produkt ‘Nya Eurowings’ kommer att erbjuda både enastående värde för pengarna och starkast möjliga referenser inom kvalitet, tillförlitlighet och säkerhet”.

Konceptet ‘Nya Eurowings’ följer den framgångsrika överföringen av Lufthansas icke-hubb-linjer till Lufthansa Groups dotterbolag Germanwings. Projektet att överföra alla Lufthansas linjer som inte går igenom hubbarna i Frankfurt och München bör vara färdigställt tidigt i januari 2015.

I ett första steg kommer de två redan existerande flygbolagen Germanwings och Eurowings att fortsätta vara verksamma i sina nuvarande nätverk och med samma personal, under det nya övergripande konceptet. För de nya europeiska verksamheterna kommer Eurowings nuvarande flotta, som består av 23 Bombardier CRJ900-jets, att ersättas med upp till 23 stycken Airbus A320 mellan februari 2015 och mars 2017.

Tio nya A320 har beställts för detta ändamål, medan upp till 13 ytterligare A320 kommer att omfördelas till Eurowings från befintliga order som innehas av Lufthansa Group. Detta kommer att ge ‘Nya Eurowings’ en standardiserad flotta bestående av Airbus A320-flygplan vid slutet av 2017, tillsammans med ytterligare kostnadsfördelar som en följd av de avancerade flygplanens bränsleeffektivitet. Ytterligare linjer som drivs från en ny Eurowings-bas utanför Tyskland kommer också att adderas till Eurowings nätverk under 2015.

Utöver dess europeiska nätverk kommer ‘Nya Eurowings’ även att addera långdistansflygningar till sitt utbud av lågprisprodukter från och med slutet av 2015 och framåt, i samarbete med det tysk-turkiska flygbolaget SunExpress. För detta ändamål har en avsiktsförklaring skrivits på med SunExpress, ett samriskbolag av Lufthansa och Turkish Airlines, där de interkontinentala tjänsterna som erbjuds under Eurowings varumärke kommer att flygas under drifttillståndet (AOC) för SunExpress Deutschland och med SunExpress Deutschlands cockpit och kabinpersonal. De första interkontinentala destinationerna kommer att inkludera platser i Florida, södra Afrika och Indiska Oceanen. De nya avgångarna kommer till en början att flygas av en flotta bestående av tre Airbus A330-200-flygplan som var och en erbjuder 310 säten. Eurowings långdistansflotta kommer sedan gradvis att expanderas med upp till sju A330-200 under de nästkommande åren.

Som med det redan framgångsrika konceptet Germanwings kommer Eurowings långdistansprodukter att erbjuda kunder ett val av resor mellan “Best”, “Basic” och “Smart”. Hemmabas för den nya långdistansflottan kommer till en början att vara Köln/Bonn Airport; och Köln kommer även att bli hemort för Wings kommersiella verksamhetsledning.

Åtgärdsområdet ”Effektiv organisation”: Lufthansa omformar medlemsbolagens struktur för fältförsäljning

Lufthansa Group kommer att återanpassa säljstrukturerna för sina medlemsflygbolag med start från den 1 mars 2015, som svar på de nya kraven från världens försäljningsmarknader. I framtiden kommer en enda koncernomfattande enhet att vara ansvarig för all global fältförsäljning inom Lufthansa Group. Det nya arrangemanget ska göra att fältförsäljningen inom Lufthansa Group harmonierar, både gällande produkt och distributionsteknologi.

Åtgärdsområdet “Värdebaserad styrning”:Resultat efter kapitalkostnad” ersätter “Kapitaltillskott” som nyckeltal för företagsbeslut

Ledningen för Deutsche Lufthansa AG presenterade även för styrelsen ett nytt koncept för värdebaserad styrning som ska antas vid Deutsche Lufthansa AG inom de närmsta åren. Det nya konceptet innebär att två nya nyckeltal – resultat efter kapitalkostnad (EACC) och avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) – kommer att ersätta nyckeltalet kapitaltillskott (CVA) som för närvarande används i alla beslutsprocesser och för ersättning av verkställande personal från 2015 och framåt.
De nya nyckeltalen är enklare att räkna ut, vilket bör göra det lättare att förankra den värdebaserade styrningen ännu stadigare inom Lufthansa Group. De nya siffrorna visar om det sysselsatta kapitalet uppnår tillräckligt höga resultat för att öka bolagets värde, och bör därmed försäkra att alla företagsbeslut tas utifrån ett så hållbart synsätt som möjligt.

En högupplöst bild av det nya varumärket ‘Nya Eurowings’ finns tillgänglig här: http://mediabase.lufthansa.com/mediabase/Access.do?lnk=1&cid=23560&chk=eb117ff33a5fad74645c852bd05970f0

En animerad film om det nya varumärket ‘New Eurowings’ finns tillgänglig här: https://filmarchiv.lufthansa.com/media/lufthansa/fx1417533671y_1417533681SMTTY-download.mp4

För mer information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com