München en av världens bästa transferflygplatser

Första plats i punktlighet bland europeiska hubbar

München är en av de bästa transferflygplatserna i världen. Det visar resultatet från World Airport Award som presenterats av Skytrax, ett forskningsinstitut inom flygindustrin. Terminal 2, som används exklusivt av Lufthansa, Star Alliance och dess partnerflygbolag, rankades av passagerare bland de sex bästa i världen i kategorin World’s Best Airport for Transit Passangers.

Terminalens speciella arkitekturkoncept gör det möjligt för passagerare att förflyttas till en av 130 destinationer i 45 länder på en väldigt kort tid. Lufthansas hubb i München är även välkänd för sin punktlighet. Under första kvartalet för 2014 var München på första plats bland Europeiska hubbar, enligt statistik som sammanställts av Association of European Airports (AEA). Mer än 93 procent av alla Lufthansaflyg avgick på utsatt avgångstid.

Den som har tid över kan dra nytta av faciliteterna på Terminal 2, och Lufthansaspassagerare rankar terminalen som en av de bästa flygplatsterminalerna i världen (globalt rankad som nummer fem). Passagerare gav upprepade gånger toppbetyg till reseupplevelsen, komforten och aktiviteterna, vilket gav en placering på andra plats i den kategorin efter Singapore. Passagerare lovordar de tysta områdena och det underhållningsutbud som finns tillgängligt. Lufthansas lounger täcker en yta på cirka 5 000 kvadratmeter och erbjuder ytterligare faciliteter, bland annat finns Lufthansas Business Lounge med en Bavarian beer garden och en enastående Lufthansa First Class Lounge. Terminal 2 får även höga poäng för sina 50 barer och restauranger. München ligger i den globala rankningen på en andraplats i kategorin “Best Airport for Dining”.

För sjunde gången i rad har Münchens flygplats blivit framröstad till Europas bästa flygplats. Även globalt rankades München högt och tog där en tredjeplats. Lufthansa har röstats fram till det bästa västeuropeiska flygbolaget, så väl som det bästa transatlantiska flygbolaget.

För ytterligare information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com