Nu flyger Lufthansa tystare

Snart är etthundra av Lufthansas A320-flygplan utrustade med bullerdämpande vortexgeneratorer, och Lufthansa Cargo genomför löpande nya tester för att sänka ljudnivån ytterligare.

Inom de närmaste veckorna kommer experter från Lufthansa Technik utrusta det hundrade flygplanet av modellen A320 med så kallade bullerdämpande vortexgeneratorer. Lufthansa Groups och German Aerospace Centers projekt, som ingår i forskningsgruppen ”Leiser Verkehr” (tystare trafik på svenska), har därmed nått en viktig milstolpe. Projektet har pågått sedan november 2014 då Lufthansa började utrusta sina kort- och medeldistansflyg av modellen Airbus A319, A320 och A321 med bullerdämpande teknik på undersidan av vingarna. Lufthansa är det första flygbolaget i världen som gjort detta.

Totalt kommer 157 flygplan i kort- och medeldistansflottan att utrustas med vortexgeneratorer. De nya Airbus-flygplan som tillverkats och levererats till Lufthansa sedan början av 2014 har redan varit försedda med den ljuddämpande tekniken. Detta innebär att mer än 200 Lufthansa-flygplan kommer att flyga mycket tystare i framtiden.

Ljudmätningar som genomförts av Lufthansa tillsammans med DLR visar att vortexgeneratorerna tar bort irriterande ljud och avsevärt reducerar den totala bullernivån vid landning med upp till fyra decibel på avstånd mellan tio och 17 kilometer bort från flygplatsen. Enligt tillverkaren är effekten ännu större längre bort från flygplatsen.

Utrustandet av A320-flottan är ett av de största initiativen inom aktiv bullerdämpning i Lufthansas historia. Under de kommande veckorna ska man dessutom se över möjligheten att sänka flygplanens buller ytterligare, genom att testa specialmodifierad ljuddämpning som installerats på motorerna på två MD-11 fraktflygplan. Testerna genomförs vid flygplatsen Magdeburg-Cochstedt och går till så att flygplanen närmar sig eller lyfter från landningsbanan på olika sätt, i olika höjder och med olika höga motorvarv. Allting spelas in med mikrofoner utplacerade på olika platser och ljudet analyseras sedan för att se hur stor effekt utrustningen av ljuddämpande teknik har. Dessutom undersöker Lufthansa om det går att få ner oljudet vid landning genom att täcka för hålrummen i flygplanens landningsställ.

Den viktigaste åtgärden för att få ner bullernivån är dock kontinuerliga investeringar i nya flygplan. Lufthansa Group kommer att ta emot totalt 259 flygplan av den senaste generation före 2025. Av dessa kommer 59 flygplan – 34 stycken Boeing 777-9Xs och 25 Airbus A350-900s – fylla på Lufthansa Groups långdistansflotta. Bullernivåerna från dessa nya modeller är avsevärt lägre än för de flygplan som är i luften idag.

För mer information samt ljudnivåtester, vänligen besök:

För övriga pressfrågor, vänligen kontakta:
Marielle Björklund Poveda
Presskontakt, Burson-Marsteller