“Nya Germanwings” på snabbare intåg än beräknat

Nya biljetter kan bokas nu – Spikade övergångsdatum för linjer från Hamburg, Berlin och Düsseldorf – Nytt nummerdelningsavtal mellan SWISS och Germanwings

“Nya Germanwings” tar form snabbare än planerat: De nya biljetterna ”Best” och ”Smart” kommer att finnas tillgängliga för bokning hos resebyråer för flygningar från början av juli från och med imorgon (fredag 12 april 2013). Den billigaste biljetten ”Basic” finns tillgänglig på Germanswings bokningssystem online.

Flygningar med “nya Germanwings” erbjuds med olika servicepaket för tre biljettyper inom Economy-Class; från 33 EUR (“Basic”), 53 EUR (“Smart”) och 199 EUR (“Best”).

De som bokar biljettypen “Best” kommer att få uppleva loungerna. Miles & More-medlemmar kommer få ta del av ännu fler fördelar: Frequent travellers har tillträde till både Lufthansas och partners lounger i Europa med både biljettyp ”Best” och ”Smart”. Detta motsvarar den tidigare regeln i Lufthansas Economy Class. Senator-medlemmar och HON Circle-medlemmar kommer även att ha tillgång till loungerna oavsett vilken biljettyp de bokar – ”Best”, ”Smart” eller ”Basic”.

Lufthansas dotterbolag ligger också före tidsschemat med att rusta upp sin flygplansflotta: Redan nu är 21 av flygplanen inom Germanwings målade i ny livré. Den nya och moderna varumärkesidentiteten reflekteras även i den nystylade kabinen som sätter en ny standard, inte minst i lågkostnadssegmentet, med generöst benutrymme på 81,3 cm i de främre raderna. Alla 36 flygplanen i flottan kommer att renoveras både invändigt och utvändigt lagom till dess att ”nya Germanwings” lättar från marken den 1 juli.

För att kunna ge passagerare förhandsinformation och säkerhet i planeringen av sina flygresor, har alla datum för överlåtandet av Lufthansas rutter till Germanwings redan skrivits in i tidsplanen. Det betyder att tidtabellen för ”nya Germanwings” kan utarbetas tidigare än planerat. Efter förra årets överföring av anslutningar från Stuttgart från Lufthansa till Germanwings, överfördes de första turerna från och till Hamburg i slutet av mars. Från Hamburg kommer nu Germanwings ta över Lufthansas destinationer Wien, Palma, Stuttgart och Nürnberg. Anslutningar till Köln kommer att övertas den 29 juni 2013 och Lufthansas övriga destinationer tas över i slutet av januari 2014, bortsett från flyg till Lufthansas hubbar i Frankfurt och München.

Överlämningen till Germanwings av Lufthansas linjer från Berlin inleds den 27 oktober 2013: Den 30 mars 2014 kommer alla linjer från Berlin (bortsett från FRA och MUC) överlämnas till Lufthansas dotterbolag. Från slutet av mars 2014 fram till årets slut, kommer ”nya Germanwings” successivt driva flygningar i Düsseldorfs tidtabell, med undantag för långdistansflygningar som fortfarande kommer flygas av Lufthansa.

Arbetet med att öka samarbetet mellan Germanwings och flygbolag inom Lufthansa-gruppen är också i full gång. Ett nummerdelningsavtal ingicks med Australian Airlines förra året, ytterligare ett väntas med Swiss International Air Lines. De fyra dagliga flygningarna som drivs av Germanwings, med SWISS LX-koden tillsammans med det framtida 4U-flygnumret, kommer avsevärt att förbättra kvaliteten på anslutningar från Köln till Zürich för Lufthansa-gruppens passagerare.

Bilder och vidare information finns tillgängligt på www.germanwings.com/presse

Presskontakt:

Germanwings                                        Deutsche Lufthansa AG

Corporate Communications                Communications Lufthansa German Airlines

Heinz Joachim Schöttes                      Martin Riecken

Tel. +49 2203 / 1027310                     Tel. +49 69 / 696 95008