Nya Premium Economy är nu bokningsbar

• Från och med december kommer Boeing 747-8 ha ett nytt utbud av tjänster till prisvärda utgångspriser.

• Lufthansa vann pris i Product Design 2014 för reseklasserna Premium Economy och Business Class i Red Dot Award.

Efter att den nya reseklassen Premium Economy presenterades på årets ITB i Berlin, är det nu dags för nästa steg. Den nya reseklassen kan nu bokas på avgångar som trafikeras med flygmodell Boeing 747-8. Från och med den 10 december kommer reseklassen Premium Economy garanterat finnas tillgänglig på alla avgångar med den nya flygmodellen. Destinationerna som nu kan bokas inkluderar rutterna från Frankfurt till och från Buenos Aires, Chicago, Hong Kong, Mexico City, São Paulo, Seoul, Peking och Washington, D.C.

Från och med slutet av januari 2015 kommer det första eftermonterade flygplanet av modell A340-600 vara planerat att avgå från München till Hong Kong, Shanghai och Tokyo och från slutet av april planeras A380-800 att flyga från Frankfurt till Johannesburg, New York, Miami, Houston, San Francisco, Shanghai och Singapore.

För att markera starten av biljettförsäljningen kan spontana resenärer spara upp till 2 700 SEK: de amerikanska städerna Chicago och Washington, D.C. finns tillgängliga från 11 899 SEK, respektive 11 579 SEK, och den längsta rutten i Lufthansas nätverk, Buenos Aires, finns från 14 459 SEK. Dessa priser finns tillgängliga fram till den 12 juni för resor mellan december 2014 till den 28 mars 2015.

“Vi har fått fantastisk respons på vår reseklass Premium Economy sedan lanseringseventet, speciellt från de passagerare som vi försöker att nå med det här nya erbjudandet. Reseupplevelsen med Premium Economy kommer nu att bli ännu mer inom räckhåll – upp till 50 procent mer personligt utrymme till attraktiva priser och redan en prisbelönt produkt inom premiumsegmentet,” säger Jens Bischof, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines – Sales, Product and Marketing.

Designexperterna i juryn till Red Dot Award: Product Design 2014 var så pass imponerade av Lufthansas nya utbud att tävlingens upp till fyrtio experter i juryn tilldelade sätena i Premium Economy och Business Class en Red Dot Award i kategorin ‘Vehicle Accessories’. Under tävlingen överlade och utvärderade internationella designexperter 4 815 bidrag från 53 länder. Finalen av den internationellt välrenommerade produkttävlingen äger rum den 7 juli 2014 i Essen med en officiell prisceremoni.

“Designen och funktionerna på sätena baseras på omfattande passagerarundersökningar och workshops med försäljningspartners. Mer än 1,5 miljon passagerare per år kommer att kunna ta del av den nya reseupplevelsen med en installation av 3 600 säten i alla 106 långdistansflyg inom loppet av bara ett år.”

Upp till 50 procent med utrymme och ‘tysk ingenjörskonst’

De nya sätena utformades i samarbete med företaget müller/romca Industrial Design I Kiel och producerades av sätestillverkaren ZIM Flugsitz nära Lake Constance. Beroende på flygplanstyp är sätena upp till 3 centimeter bredare och ger store avskildhet, så väl som cirka 10 centimeter med utrymme på sidorna tack vare att varje säte har ett eget brett armstöd och en mittkonsol mellan sätena. Ryggstödet kan lutas bakåt ytterligare och själva sätet är betydligt mer rymligt med sina 97,5 centimeter. Tack vare detta har passagerarna ungefär en och en halv gång mer utrymme än i Economy Class. Huvudstödet kan justeras till exakt önskad höjt och kan vikas in i sidorna för ökad komfort och stöd. Fotstöd som kan justeras i höjd från andra raden bakifrån och – på grund av tekniska orsaker – benstöd med inbyggt fotstöd i första raden, är andra detaljer som tagits fram för extra komfort.  Andra praktiska funktioner runt om sätena finns, så som flaskhållare och eluttag. Stort förvaringsområde för passagerares tillhörigheter hjälper också till att bidra till en avslappnad och trevlig resa.

Ytterligare service för passagerare i Premium Economy

I jämförelse med Economy Class så kan passagerare i Premuim Economy ta med dubbelt så mycket kostnadsfritt bagage – två bagage upp till 23 kilo vardera. Med ett extra tillägg på 25 euro så kan passagerare även njuta av komforten på Lufthansas Business Lounge innan avfärd. Tidigare var loungerna endast öppna för statuskunder och det är i vanliga fall inte möjligt att betala extra för att få tillträde. Incheckning och boarding samt regler för handbagage, är samma som för Economy Class.

Förbättrad service väntar ombord för passagerare i Premium Economy. De välkomnas ombord med en välkomstdrink och kommer att finna en egen flaska vatten samt ett högklassigt kit med praktiska reseaccessoarer vid sitt säte. Måltiderna presenteras på en meny som matchar den nya reseklassen och serveras på porslin.

Passagerare kan navigera i det breda utbudet i underhållningsprogrammet genom att använda en egen skärm med touchscreen på sätet framför sig. Detta kan även göras med en fjärrkontroll, samma fjärrkontroll som också används för videospel. Beroende på flygplanstyp så är skärmarna 28-30 centimeter stora vilket gör dem minst 5 centimeter större än skärmarna i Economy Class. Dessutom erbjuds ett stort utbud av magasin och tidningar.

Upp till 52 säten, beroende på flygplanstyp

Lufthansas Premium Economy Class finns i en tydligt separerad del i kabinen mellan Business och Economy Class. Designen är högklassig och består av 21-52 säten, beroende på flygplanstyp. Installationen av den nya reseklassen, som gradvis kommer att rullas ut från underflotta till underflotta, kommer att starta till hösten och vara färdigställd sommaren 2015.

Mer information finns tillgänglig på www.lufthansagroup.com/de/themen/premium-economy

För ytterligare information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com