Ökad komfort på europeiska flygningar

Lufthansas korta och medellånga flygsträckor får uppdaterad kabin

Lufthansa installerar 32 000 nya säten i fler än 180 flygplan på sina korta och medellånga flygsträckor på bara ett år. Det kommer att skapa en helt ny flygupplevelse och säkerställa ökad komfort för samtliga passagerare.

Tack vare de nya, ergonomiskt utformade sätena med slimmat ryggstöd, kommer passagerare att ha över 4 cm extra benutrymme. Som en del av det nya ombordkonceptet kommer även passagerare i ekonomiklassen nu att få ett snack såsom en müslibar eller chokladkaka. Det gäller även på inrikeslinjer.

”Med vår nya förbättrade kabin med bekvämare säten och ökad ombordservice sätter vi en ny standard på europeiska flyglinjer, säger Thierry Antinori, ledamot i Lufthansa German Airlines styrelse. ”De smalare sätena kommer även att möjligöra ökad kapacitet på våra korta och medellånga flygsträckor och således säkerställa att vi är fortsatt konkurrenskraftiga i framtiden."

De nya Recaro designade sätena tar mindre plats än tidigare och upp till två nya stolsrader kan bli installerade på varje flygplan. Lufthansa kommer därför att kunna erbjuda runt 2000 nya sittplatser, vilket motsvarar kabinkapaciteten av tolv Airbus A320s. Den nya kabinen på europeiska flygningar kommer inta bara att öka nivån på passagerarnas komfort utan också ge betydande effekter för att förbättra kostnadseffektiviteten.  Totalt investerar Lufthansa ca 170 miljoner EUR på det nya kabinkonceptet som är en del av ett övergripande program för att förnya flygbolagets ombordprodukt.

För att kunna erbjuda tillräckligt med förvaringsutrymme för alla passagerare, har ryggarna på de nya sätena fått en ny lutning, så att de nya godkända handbagageväskorna passar under sätet framför.  På Lufthansas alla Boeing 737-plan har förvaringsutrymmet över huvudet fått ny design och blivit djupare, så att handbagage kan förvaras i sidled - som sedan länge varit möjligt på Airbus-modeller.

Det nya sätet är också en bonus ur miljösynvinkel. Tack vare materialen som används och sätets innovativa utformning, är varje sätesrad mer än tolv kilo lättare än tidigare. Det motsvarar nästan en 30-procentig minskning i vikt vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen. De två nya stolsraderna till trots är vikten av en olastad Boeing 737 300 kilo lättare. Dessutom är Lufthansa Group banbrytande i sin användning av ett lättare, kromfritt – och därmed mer miljövänlig – läder i stolsklädseln. Interiören i ryggstödet är perforerad, vilket säkerställer hög andningsförmåga och ökad komfort.

Lufthansa inför även nyheter i sin ombordservice, och passagerare kommer att märka en påtaglig skillnad. Passagerare i ekonomiklass som reser inrikes kommer inte bara erbjudas ett brett utbud av dryck, men också serveras ett snack. På europeiska flygningar över landsgränser, på mer än två timmar, kommer man bli erbjuden en varm måltid. I framtiden, på europeiska flygningar, kommer Lufthansa att samarbeta med välrenommerade kockar. Den första att skapa menyer som del av Lufthansas nya ombordservice är tyska stjärnkocken Heiko Antoniewicz.

Aage Dünhaupt
Tel. : +44 208750 3415