Sommarens tidtabell för 2013 med nya semesterdestinationer

16 nya anslutningar / 5 nya destinationer / Monteringen av Business Class påskyndas

Lufthansa fortsätter att utöka flygningarna till populära resedestinationer. Sommarens tidtabell inkluderar fem nya attraktiva semesterdestinationer: Mahón, Jerez de la Frontera, Cardiff, Glasgow och Varna. Lufthansa lanserar en ny flygning inom långdistanssegmentet, från München till Vancouver på Kanadas västkust, som ett komplement till den redan existerande anslutningen från Frankfurt. Från och med juli kommer passagerare i Europa också ha möjlighet att boka och uppleva det nya produkt- och resekonceptet från Germanwings, vilket gradvis kommer ta över Lufthansas direktlinjer. Lufthansas kunder kommer i sommarens tidtabell att kunna välja mellan 218 destinationer som går till 82 länder (tidigare år: 216 destinationer till 83 länder). Sommarschemat gäller från och med söndagen den 31 mars till och med lördagen den 26 oktober 2013.

”Denna sommar erbjuder vi återigen nya flyg till fantastiska semesterdestinationer över hela Medelhavet och utökar vår expertis inom segmentet för semesterresor”, säger Jens Bischof, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines.

Nya attraktiva semesterdestinationer
Oavsett om det gäller en strandsemester, en upptäcktsresa eller en stadsvandring kan passagerare njuta av full service när de reser med Lufthansa till sin semesterdestination. Fem attraktiva säsongsdestinationer, som kommer vara tillgängliga under sommarmånaderna, har lagts till i tidtabellen:

• En ny flygning är planerad till Menorca, den lilla systerön till Mallorca. Direktflyg från München, Düsseldorf, Hamburg och Berlin och landar i Mahón, Menorcas huvudstad.
  • Den andalusiska staden Jerez de la Frontera i den spanska semesterregionen Costa de la Luz, kommer att vara tillgänglig denna sommar från Düsseldorf och Frankfurt.
  • Den bulgariska resorten Varna, vid Svarta Havet, är en annan ny och solig destination som kommer vara tillgänglig från Düsseldorf.
  • Flyg till två nya brittiska destinationer kommer också att avgå från Düsseldorf: Cardiff, huvudstaden i Wales, vilken är en perfekt start på semestern i det walesiska kustlandskapet. Glasgow, den största staden i Skottland, är känd för den kulminerande konsten likväl som sin arkitektur och design. De spektakulära kulisserna i de skotska högländerna gör Glasgow till ett populärt resmål för upptäcktsresande. Denna rutt kommer att vara tillgänglig hela året.

Denna sommar gynnas semesterresande av ytterligare sex nya anslutningar som går till regioner över hela medelhavet. Dessa, kombinerat med redan existerande sommardestinationer, kommer göra att säsongsdestinationerna inom Lufthansas linjenät är uppe i som mest 25 stycken, varav många kommer att utgå från Tyskland. I juli och augusti kommer antalet flyg som går till semesterdestinationer att öka. Passagerare som vill boka flyg till en av de ovanstående turistdestinationerna, inklusive hotell och hyrbil, kommer med ett enkelt klick med musen kunna sätta samman ett fullständigt semesterpaket genom Lufthansas reseportal (www.lufthansaholidays.com).

Vancouver nu tillgängligt från München
Lufthansa utökar sina långdistansresor. Denna sommar introduceras en ny rutt från München till Vancouver på Kanadas västkust, som komplement till de befintliga flygningarna från Frankfurt. Från och med 16 maj 2013 kommer den nya rutten till den största staden i British Columbia vara tillgänglig dagligen med en Airbus A330. Vancouver är en central handelsplats, där finns Kanadas största hamn och är hemvist för ett flertal skogs- och gruvföretag. Många IT-företag har stadgat sig i de närstående regionerna och Vancouver är dessutom en populär turist- och semesterdestination.

Monteringen av Business Class påskyndas
Lufthansa påskyndar monteringen av den nya Business Class kabinen. Den finns redan på alla nyligen levererade Boeing 747-8 och på tre Airbus A330. Det tidigare Business Class erbjudandet kommer att bytas ut tidigare än planerat, vilket gäller alla befintliga flygplan för långresor inom Lufthansa. Lufthansa investerar ytterligare 50 miljoner euro för att konvertera alla flygplan senast sommaren 2015. ”Vår nya Business Class har fått en exceptionell respons från kunderna. Vi påskyndar därför monteringen och har avlagt 50 miljoner euro för syftet och de monteringskostnader som tillkommer. År 2015 kommer vi att ha monterat nya säten på alla våra långdistansflyg – inte bara i ekonomi och första klass, utan också i Business Class”, förklarar Jens Bischof.

FlyNet nu tillgängligt över nästan hela världen
Hittills har Lufthansa utrustat 88 flygplan, och därmed i stort sett hela långdistansflottan, med Flynet, Lufthansas internettjänst. De enda undantagen är ett fåtal Boeing 747-8 och Airbus A380, som kommer att utrustas med denna innovativa teknik under nästa år. FlyNet är tillgängligt över nästan hela världen, med undantag för luftrummet över Kina då licensen ännu inte blivit godkänd. Kanalen ”Sport24” finns i FlyNets portal och erbjuder live TV av högsta kvalité. Passagerare kan via portalen nu också se status för anslutande flyg eller checka-in medan de fortfarande är i luften.

Nya Boeing 747-8 till Hong Kong
Det senaste tillskottet till Lufthansas flotta, Boeing 747-8, har snabbt blivit en favorit bland Lufthansas passagerare. För nuvarande har ”The Queen of the skies” rutter till Washington och Los Angeles, likväl som till Bangalore och Delhi i Indien. Närsommarens tidtabell börjar kommer Lufthansa ta emot ytterligare leveranser av denna moderna, miljövänliga jumbojet. Under året kommer Lufthansa leverera fem nya Boeing B747-8 från Seattle. Vid slutet av Mars kommer rutten mellan Frankfurt – Hong Kong att byta till de nya flygplanen.

Germanwings tar över rutter från Lufthansa
Vid starten av sommarens tidtabell tar Germanwings över totalt sex av de direktflyg som hittills drivits av Lufthansa, vilket börjar med rutterna från Hamburg till Wien, Stuttgart, Nuremberg, Dubrovnik, Nice och Palma de Mallorca. Från och med 1 juli i år kommer ytterligare rutter gradvis att flygas av Germanwings. Kunder och allmänheten kommer att informeras om detta i god tid. Passagerare som redan har bokat flyg med Lufthansa som överförs till Germanwings, kommer automatiskt att ombokas till Germanwings. Alla Lufthansas rutter inom Europa, som inte är styrda genom hubbarna i Frankfurt, tas över av Germanwings som kommer att erbjuda nya, attraktiva priser.

När sommarens tidtabeller för 2013 börjar drar Lufthansa tillbaka sina resor till Perm och Kazan i Ryssland på grund av ekonomiska skäl. Dock så kommer flygbolaget vid samma tidpunkt att utöka antalet rutter till Nizhny Novgorod och Samara.

Denna sommar kommer flygbolagen i Lufthansa Group - Austrian, Brussels, Germanwings, Lufthansa och SWISS – tillsammans erbjuda 285 destinationer till 102 länder över fyra kontinenter från sina hubbar i Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, München, Wien och Zürich. De kommer också komplettera varandra genom att erbjuda många nummerdelade flygningar.

Nya linjer och destinationer för Lufthansas tidtabell år 2013 i korthet

Frankfurt –-Antalya-Ibiza-Jerez Munich –-Vancouver-Mahón-Tunis Düsseldorf –-Jerez-Mahón-Varna-Cardiff-Glasgow Hamburg –-Mahón Berlin-Tegel –-Mahón-Antalya-Faro-Ibiza

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com