Vartannat av Lufthansas långdistansplan erbjuder redan nya Premium Economy

Totalt har 53 flygplan utrustats med ungefär 2 000 Premium Economy-säten. Installationen av den nya reseklassen väntas färdigställas under hösten 2015.

Arbetet med att installera den nya reseklassen Premium Economy på Lufthansas flotta fortsätter som planerat. I dagsläget har experter från Lufthansa Technik färdigställt installationen av säten i reseklassen Premium Economy i en Airbus A340-300 registrerad D-AIGO. Totalt erbjuder nu 53 flygplan cirka 2 000 nya och välutrustade säten med den populära extra bekvämligheten som Premium Economy erbjuder. Passagerare kan därför redan nu uppleva flygbolagets nya reseklass på hälften av alla långdistansflyg.

Ordningen för installationen av säten på flygplanen utförs efter flygplanstyp. Därför har alla flyg av modell Boeing 747-8 och Airbus A380 på rutter från Frankfurthubben redan Premium Economy ombord. De nya sätena finns även på totalt 15 av flygplansmodellen Airbus A340-600 som är stationerade i München, samt på flygplansmodell A340-300 i Düsseldorf.

Lufthansa flyger idag till de 33 viktigaste långdistansflygplatserna med Premium Economy ombord. Destinationerna inkluderar New York, Miami, Los Angeles, Sao Paolo, Peking, Singapore och Hong Kong. De första kundrecensionerna för den senaste reseklassen visar en hög nivå av kundnöjdhet – sätets bekvämlighet, service och värdet för pengarna är några av de faktorer som lovordas specifikt.

De kvarvarande flygplanen av modell Airbus A330-300, A340-300, A340-600 och Boeing 747-400 kommer att installeras med de nya sätena under de kommande veckorna. Installationen väntas vara färdigställd under hösten 2015.

Den nya reseklassen Premium Economy:

Sätena är upp till tre centimeter bredare, beroende på flygplanstyp. Tack vare varje sätes separata och breda armstöd får passagerare även möjlighet till extra avskildhet och totalt 10 centimeter mer utrymme på sidan. Stolsryggen kan lutas längre bak och erbjuder därför ett mer generöst utrymme på 97 centimeter. Därmed är det personliga utrymmet nästan fördubblats jämfört med Economy Class. Det justerbara nackstödet kan vikas in vid sidorna och ger bekvämt stöd. Fotstöden kan justeras i höjd från och med den andra raden, och – på grund av designskäl – erbjuds benstöd med inbyggt fotstöd på första raden. Med möjlighet att kostnadsfritt resa med två bagage upp till 23 kg, kan varje passagerare resa med dubbelt så mycket bagage som i Economy Class. För en kostnad på 25 euro kan passagerare även dra nytta av Lufthansas många Business Lounger före flygturen. För 50 euro får passagerare även tillgång till Welcome Loungen i Frankfurt. Processen för incheckning och boarding, samt handbagageregler är samma som i Economy Class.

Passagerare i Premium Economy kan kontrollera underhållningsprogrammet ombord med en egen touch-screen med en skärmstorlek från 28 till 30 centimeter. Dessutom erbjuder varje säte en USB-port och ett eluttag som passagerare kan använda till sina egna enheter. Ett stort utbud tidningar och magasin finns också tillgängligt.

För mer information, vänligen besök http://www.lufthansagroup.com/en/themen/premium-economy.html

Marielle Poveda
Mail: marielle.poveda@bm.com