Delårsrapport Q2 2024

April-Juni

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 64,4 MSEK (64,3). Det motsvarar en ökning på 0,1% jämfört med föregående års motsvarande period.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,8 MSEK (15,8). EBITDA uppgick till 11,6 MSEK (18,0) motsvarande en EBITDA-marginal på 18,1% (28,0). Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick för kvartalet till 0,51 SEK (1,04). Kassaflödet för perioden var 10,0 MSEK (28,9). Kvartalets kassaflöde har förbättrats från ett negativt kassaflöde i första kvartalet.

Januari-Juni

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 110,5 MSEK (127,5). Det motsvarar en minskning på 13,3% jämfört med föregående års motsvarande period.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,9 MSEK (31,3). EBITDA uppgick till 16,4 MSEK (35,6) motsvarande en EBITDA-marginal på 14,8% (27,9). Resultat efter skatt per aktie efter utspädning uppgick för perioden till 0,67 SEK (1,99). Kassaflödet för perioden var 4,7 MSEK (31,6). Skillnaden beror främst på mindre omsättning än motsvarande period föregående år.

VD Kommentar - Återhämtningen har börjat

Omsättningen under andra kvartalet ökade efter att ha nått botten i föregående kvartal på grund av dåvarande marknadsläge. Nettoomsättningen landade på 64,4 MSEK (64,3), vilket motsvarar en tillväxt på 0,1% i jämförelse med motsvarande period föregående år. Vi håller en stabil bruttomarginal på 60,0 % (64,8). Tack vare ökade intäkter blev EBITDA-marginalen 18,1 % (28,0) som därmed återgår den till mer normala nivåer jämfört med förra kvartalet.

Vi har haft ett händelserikt kvartal, då vi både har öppnat ett nytt säljkontor i Shenzhen, Kina, och infört en ny befattning, Chief Commercial Officer, i ledningen med fokus på att accelerera bolagets övergripande försäljningsförmåga. Utöver detta tog Alexander Hellström beslutet att avgå som VD i början av maj, efter tio år där han starkt bidragit till bolagets framgång. Rekryteringsprocessen för ny VD påbörjades direkt och har i skrivande stund kommit i mål med Hans Larsson, tidigare CCO på HMS Networks.

• Orderingången för Lighting & Smart Cities har gradvis ökat under andra kvartalet. Den huvudsakliga drivkraften är att den globala filmindustrin ökar sin aktivitet, i takt med att nödvändig personal tillsätts för att genomföra de planerade produktionerna. Vissa av våra OEM-kunder har dock fortfarande lager att arbeta av innan nya beställningar kan förväntas. Sammanfattningsvis har orderutvecklingen varit positiv med USA och Kina i framkant.
  • Även inom Building & Infrastructure Control Systems har vi noterat en viss tillväxt. Inom fastighetsautomation har efterfrågan hos befintliga partners i USA ökat, samtidigt som vi har säkrat flera mindre affärer i Norden genom nya distributörssamarbeten. Vi upplever att intresset växer på marknaden för vår teknologi, drivet av det uppdämda behovet av att uppgradera äldre byggnader för att uppfylla energieffektivitetsdirektiven från EU och USA. Inom metering fortsätter vi att göra affärer enligt årets leveransplan till befintliga OEM-kunder.

Slutord

Under andra kvartalet har vi återhämtat oss gradvis, och vi lyckas tangera förra årets omsättning under samma period – med fortsatt god bruttovinstmarginal. Första halvåret visar dock på en svagare försäljning jämfört med samma period föregående år, men vi lyckas hålla en relativt god lönsamhet.

Vi är optimistiska till att återvända till tidigare försäljningsnivåer inom filmindustrin före årets slut, men är beroende av att våra OEM kunder ökar sin produktionstakt. Samtidigt expanderar vi aktivt vår verksamhet inom HVAC, allmänbelysning och metering. Detta är bland annat kopplat till implementationen av vår distributionsstrategi, vilken förväntas stärka vår långsiktiga marknadsposition. Även om det finns utmaningar med att få kunder att leverera exakta framtidsprognoser på grund av marknadsosäkerhet, driver vi våra affärsområden framåt enligt vår strategiska agenda.

Avslutningsvis, vill jag rikta ett stort tack till nya och befintliga kunder, samt även våra anställda som varje dag omsätter vår strategi till verklighet. Jag ser framemot att välkomna Hans och tillsammans leverera och exekvera på vår tillväxtplan.

Peter Lindkvist, tf. VD LumenRadio AB

Viktig info

Denna information är sådan information som LumenRadio AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom nedanstående kontaktpersons försorg, klockan 19:00 CEST den 14 juli 2024. Bolagets Certified Adviser är FNCA.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Lindkvist, Tillförordnad VD

Email: peter.lindkvist@lumenradio.com

Tel: +46 73-839 32 22

Sanna Svensson, CFO

Email: sanna.svensson@lumenradio.com

Susanne Gerdin, Investor Relations, Communications & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en nollvision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag - Wireless Without Worries.