Lumera förvärvar AxyWare och stärker närvaron på marknaden i Nederländerna

Report this content

Lumera stärker sitt engagemang för liv- och pensionsmarknaden i Nederländerna genom strategiskt förvärv av systemleverantören AxyWare.

Stockholm den 22 december 2022 – Lumera, ett ledande insurtechbolag som utvecklar affärssystem och digitala lösningar för den europeiska liv- och pensionsbranschen, har förvärvat AxyWare, en etablerad systemleverantör till pensionsfonder, fondadministratörer och livförsäkringsbolag i Nederländerna. AxyWare är ett privatägt företag med 30 anställda i Utrecht.

Med sin flexibla programvara för försäkringsadministration stödjer AxyWare aktivt införandet av den omfattande reformen av tjänstepensionerna som genomförs i Nederländerna fram till och med 2027. Den får stor påverkan på försäkringsmarknadens aktörer och samgåendet mellan Axyware och Lumera skapar stora möjligheter att möta de nya kundbehov som följer av reformen.

– Att vi kombinerar tekniskt ledarskap med en gedigen förståelse för våra kunder och deras verksamheter har alltid varit utmärkande för Lumera. Vårt samgående med AxyWare betyder att vi nu kan tillämpa samma framgångsfaktorer i Nederländerna. Med stöd av deras lokala kundrelationer och ett fantastiskt team med gediget marknadskunnande är vi rätt positionerade för att säkerställa kundernas smidiga övergång till det nya pensionssystemet, säger Mats Lillienberg, CEO på Lumera.

Allt sedan 2000-talets början har Lumera byggt lösningar för nordiska försäkringsbolag som underlättar övergången från förmånsbestämda till avgiftsbestämda pensionsplaner. De efterföljande, strukturförändringarna på pensionsmarknaden och hur dess intressenter påverkats återspeglas nu på många sätt i Nederländerna. Här har pensionsmarknaden gått in i en förändringsfas som förväntas fortsätta efter den nuvarande övergångsperioden.

– Vi går samman med Lumera vid precis rätt tidpunkt och det är helt logiskt att vi tar detta steg. Vi har mycket gemensamt med Lumera som tillför relevant erfarenhet från marknader där avgiftsbestämda pensioner tidigare införts, samtidigt som vi får tillgång till större, värdefulla resurser. Det hjälper oss att bättre möta behoven hos alla våra kunder – nuvarande och framtida – som följer av de nya förutsättningarna på vår marknad, säger Jeroen Elbertse, CEO på AxyWare.

Ur ett teknik- och integrationsperspektiv passar Lumera och AxyWare utmärkt ihop, eftersom de respektive produktportföljerna i hög grad kompletterar varandra. För Lumera blir AxyWares erbjudande en tillgång när man vänder sig till andra internationella marknader och produktnischer där moderna lösningar för förmånsbestämda pensionsplaner efterfrågas.

Förvärvet av AxyWare understryker Lumeras långsiktiga engagemang för den nederländska pensionsmarknaden, tillsammans med en betydande investering. När affären har slutförts kommer AxyWare att noggrant integreras med Lumeras organisation i det lokala dotterbolaget Lumera BV. Lumera övertar alla åtaganden gentemot AxyWares befintliga kunder.

För frågor och mer information, kontakta:
Mats Lillienberg, Group CEO, Lumera: 070 848 81 87, mats.lillienberg@lumera.com
Christine Blinke, CMO, Lumera: 073 668 60 08, christine.blinke@lumera.com

Om Lumera
Lumera är ett svenskt insurtechbolag som driver digital transformation för liv- och pensionsbranschen. Som innovatörer inom pensionsadministration inför vi AI för att driva automation och verksamhetsanalys. Vårt uppdrag – The Prudent Revolution – handlar om att förena teknologi med partnerskap för att erbjuda liv- och pensionsbolag den snabbaste och tryggaste resan genom komplex förändring.

Lumera kombinerar vår moderna molnbaserade plattform för försäkringsadministration med gedigen branschkompetens och erfarenhet från omfattande migreringsprojekt som genomförts felfritt.

www.lumera.com

Följ Lumera på sociala medier: LinkedIn, Facebook och Twitter.

Om AxyWare
AxyWare är en fullserviceleverantör av administrations- och kommunikationssystem till pensionsfonder och försäkringsbolag. Kunderna litar till AxyWares lösningar för försäkringsadministration för att agera snabbare på marknaden samtidigt som de kan minska komplexitet, risker och kostnader i sin verksamhet.

AxyWare driver digital transformation genom hela värdekedjan för sparande och försäkring. Vår innovativa programvara och arbetssätt underlättar övergången från traditionella system till framtidssäkra plattformar, liksom ett smidig införande av det nya pensionssystemet i Nederländerna.

www.axyware.nl

Taggar: