27-åriga Nina Söderquist vann första talangjakten på internet

27-åriga Nina Söderquist vann första talangjakten på internet - lanseras av några av Sveriges hetaste producenter Det blev 27-åriga Nina Söderquist från Alfta som slutligen segrade i Sveriges första, öppna talangtävling på internet. Producentparet Chippe Carlsson och Niclas Olausson, med flera världshits på sin meritlista, står nu tillsammans med Warner Music och MTV redo att hjälpa Nina Söderquist till en framgångsrik artistkarriär. Efter sex veckors tävlande och röstande på musiksajten lumumba.com och omröstning i specialjury har den slutgiltiga vinnaren korats i lumumba.coms, Radio Citys och Warner Musics talangtävling på Internet "Vill du bli artist?". 27-åriga Nina Söderquist från Alfta utanför Bollnäs, var den artist som fick flest röster när lumumba.coms specialjury i helgen utsåg vinnaren. Niclas Olausson, som tillsammans med Chippe Carlsson producerat världsartister som Lutricia McNeal, Antique och Tess, satt själv med i juryn. - Det fanns oerhört många bra bidrag men Ninas röst hade det där lilla extra som gör att man som producent tänker "aha, henne går det att göra något av!". Det är svårt att förklara, det handlar mycket om känsla, berättar Niclas Olausson. Juryn, som förutom Niclas Olausson och Chippe Carlsson bestod av Tommy Ekman, Christer Sandelin, Mic Michaeli (tidigare Europe), Mattias Wachtmeister (Warner Music) och Rolf Johansson VD för lumumba.com, enades om följande motivering till valet av segrare: "en välprofilerad och kraftfull röst som med rätt styrning och produktion har möjlighet att nå framgång på den internationella artistscenen". Nina har arbetat som sångerska och entertainer i cirka tio års tid och ställde upp med den egna låten "Om bara du var här." I augusti kommer hon att få resa till Stockholm för att gå in i C&N Projects studio och påbörja inspelningen av vad som har alla chanser att bli en ny svensk världshit. - Vi vill lyssna lite på henne innan vi bestämmer vem som skall skriva hennes låt, men vi har ett flertal oerhört framgångsrika låtskrivare som är aktuella för jobbet, berättar Niclas Olausson. Talangtävlingen "Vill du bli artist?" är den första Svenska talangjakten på Internet som är öppen för alla, oavsett ålder, musikstil, om man sjunger ensam eller i grupp eller om man bara vill delta som jurymedlem. Genom att talangjakten arrangeras på internet på lumumba.coms sajt, kan nästan alla vara med och tävla. Nätets öppenhet skapar därigenom helt nya möjligheter för producenter och skivbolag att komma i kontakt med nya artistämnen. - Det finns massor med duktiga artister där ute som inte vet hur man kommer i kontakt med en studio - eller kanske inte vågar ta en kontakt. Men om de bara behöver lägga ut en låt på nätet blir det mycket lättare att ta steget - då känns det inte lika svårt att försöka sig på en karriär som artist, säger Nicklas Olausson. "Vill Du Bli Artist?" sponsras av: Mtv För ytterligare information, vänligen kontakta: Mårten Wikforss, lumumba.com, tel. 0739-42 00 42 Mer information om tävlingen och de tävlandes bidrag finns på: lumumba.com är en svensk musik- och nöjesportal som har som målsättning att ge sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri, bland andra artisterna Christer Sandelin och Tommy Ekman. Vid en nyligen genomförd emission blev även den internationella mediakoncernen SBS Broadcasting, som bland annat äger Kanal 5 och Radio City i Sverige, delägare i företaget. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00520/bit0002.pdf