Finaldags för tävlande i Lumumba STAR2000

Finaldags för tävlande i Lumumba STAR2000 - Tävlande från hela landet kämpar om ett skivkontrakt Den här veckan avgörs det vem som skall vinna Sveriges största talangjakt på Internet "Lumumba STAR2000". Efter sex veckors tävlande och röstande på musikportalen lumumba.com återstår nu bara 21 artister av de ursprungliga 90. På måndag presenteras den slutgiltiga vinnaren som uppbackad av några av Sveriges internationellt mest framgångsrika låtskrivare och producenter, får chansen att spela in en världshit. Lumumba STAR2000 är precis som sin föregångare "Vill Du Bli Artist?" mycket populär. I våras röstade över 50.000 personer på de inskickade bidragen. Då vann 27-åriga Nina Söderquist från Alfta. Nina avslutade nyligen inspelningen av den specialskrivna vinnarlåten i C&N Studios i Stockholm och Warner Music planerar att släppa hennes skiva i februari 2001. Intresset för Lumumba STAR2000 har varit ännu större än för vårens "Vill Du Bli Artist?". Totalt har 380 bidrag skickats in till tävlingen, 90 bidrag fick vara med och tävla och av dessa har 21 tagit sig till final. Hur många som har röstat är fortfarande inte klart, bara att det är betydligt fler än i våras. - Tävlingen har varit en stor framgång, inte minst musikmässigt. Kvalitén på bidragen har varit hög och bland de 21 finalisterna finns flera artister som jag bedömer har goda möjligheter att lyckas som artist, säger Rolf Johanson, VD för lumumba.com. Det viktigaste instrumentet i tävlingen är den egna rösten. De tävlande sjunger valfri melodi, med eller utan ackompanjemang. Tävlingen är öppen för alla, oavsett ålder, musikstil, om man sjunger ensam eller i grupp eller om man bara vill delta som jurymedlem. Vinnaren, som utses av lumumba.coms besökare och en jury bestående av bland andra Christer Sandelin, Tommy Ekman (Freestyle) och Mic Michaeli (Europe), får spela in en egen skiva med hjälp av några av Sveriges mest framgångsrika producenter och låtskrivare. Röstningen i Lumumba STAR2000 pågår fram till klockan 24.00 på fredag (24/11). Vinnaren presenteras på lumumba.com, måndagen den 27 november klockan 11.00. Finaldeltagare: 1. Janet Ferm & Lena (Rävlanda) 12. Cecilia (Sollentuna) Carlsson Lindén 2. Malin Lyngbrant (Bagarmossen) 13. Anna-Karin (Farsta) Eriksson 3. Erica Prytz (Umeå) 14. Marie Werner (Olsfors) 4. Gustav Karlberg (Johanneshov) 15. Gyöngyi Dancs (Malmö) 5. Nadja Strandberg (Umeå) 16. Jesper (Göteborg Sjölander 6. Joakim "Beejay" (Solna) 17. Marie (Vänersborg) Bergman Wahlström 7. Robin Roux (Uppsala) 18. Reza Alipour (Stenungsund) 8. Katarina Fahlström (Gävle) 19. Emil (Täby) Blomqvist 9. Helena Alsén (Linköping) 20. Nina (Mölndal) Ullerstam 10. Maja Erlandsson (Lund) 21. Sofia (Uddevalla) Andersson 11. Anders Åhlin (Lomma) För ytterligare information, vänligen kontakta: Rolf Johanson, VD, lumumba.com, tel. 08-26 72 10 alt. 070-657 76 67 Mer information om tävlingen och de tävlandes bidrag finns på www.lumumba.com lumumba.com är en svensk musik- och nöjesportal vars målsättning är att ge sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri. Vid en genomförd emission i våras blev även den internationella mediakoncernen SBS Broadcasting delägare i företaget. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/21/20001121BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/21/20001121BIT00720/bit0002.pdf