Första deltävlingen i Sveriges största talangjakt på Internet avgjord

Report this content

Första deltävlingen i Sveriges största talangjakt på Internet avgjord - Tävlande från Stockholm, Göteborg och Malmö vidare Det blev 21-åriga Lena Söderlund från Rönninge utanför Stockholm som tog hem den första delsegern i den öppna svenska talangjakten "Vill Du Bli Artist?". Några av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare och producenter, med flera världs-hits på sin meritlista, står tillsammans med Warner Music redo att hjälpa vinnaren till en karriär som världsartist. Vem som får chansen avgörs vid midsommar. Vem blir Sveriges första artist att slå igenom med hjälp av Internet? Kanske heter hon Lena Söderlund, Marléne Blomquist eller Caroline Hellqvist. Dessa tre Stockholmstjejer knep i alla fall de tre översta platserna i den stora talangtävlingen "Vill Du Bli Artist?". Daniel Lindberg från Göteborg, Camillah Hernandez från Malmö och Ida Cederlöf från Tullinge hamnade på platserna 4-6 vilket innebär att de får en ny chans att gå till final denna vecka. I jakt på nästa svenska världsstjärna lanserade den svenska musikportalen lumumba.com, Radio City och Warner Music, för snart två veckor sedan, den helt öppna talangtävlingen "Vill Du Bli Artist?". Tävlingen är unik eftersom det är den första Svenska talangjakten på Internet som är öppen för alla, oavsett ålder, musikstil, om man sjunger ensam eller i grupp eller om man bara vill delta som jurymedlem. Det finns egentligen bara ett krav på de tävlande och det är att de använder sig av sin egen röst. Med hjälp av Internet öppnas dessutom helt nya möjligheter, både för dem som längtar efter att bli upptäckta och för skivbolagen. De tävlande kan på ett enkelt sätt nå en nationell eller rentav global publik och skivbolagen kan få ett bra bevis på bandets eller artistens popularitet. - Sverige har de perfekta förutsättningarna för breda artisttävlingar på Internet. Tack vare bl. a. den kommunala musikskolan har vi svenskar generellt sett ett mycket stort musikkunnande, nödvändig inspelnings- utrustning finns idag i stort sett varenda hem och den svenska Internet- penetrationen är en av de högsta i världen, säger Mårten Aglander, marknadschef för Warner Music Sweden. Att de svenska förutsättningarna för tävlingar på Internet är goda har arrangörerna fått tydliga bevis för. Det stora intresset för tävlingen både vad gäller antal inskickade bidrag, antal röstande och den generellt sett höga kvalitén på de tävlande bidragen har överraskat arrangörerna. - Jag är uppriktigt sagt förvånad. På mindre än en vecka har vi fått in flera, i alla avseenden, professionella bidrag från personer som med lite hjälp och lite tur definitivt har en chans att bli framgångsrika artister, säger lumumba.coms VD, Rolf Johanson. I den första deltävlingen (v.19) blev slutställningen som följer (varje vecka tävlar 15 bidrag): 1. Lena Söderlund, 21 år (Rönninge) (Placeringarna 1-3 går direkt till final) 2. Marléne Blomquist, 27 år (Stockholm) 3. Caroline Hellqvist, 23 år (Bro) 4. Daniel Lindberg, 25 år (Göteborg) (Placeringarna 4-6 får en ny chans att kvalificera sig till final denna vecka) 5. Camillah Hernandez, 25 år (Malmö) 6. Ida Cederlöf, 15 år (Tullinge) (Placeringarna 7-15 slogs ut) Vinnaren, som utses av lumumba.coms besökare, får spela in en egen skiva med hjälp av några av Sveriges mest framgångsrika producenter (Niclas Olausson och "Chippe" Carlsson från C&N Project som tidigare bl. a. producerat Lutricia McNeal, Antique och Tess) och låtskrivare (med en lång rad världs-hits från världsberömda artister på sin meritlista). Warner Music med artister som Madonna, Red Hot Chili Peppers och Thomas Di Leva tar sedan hand om skivproduktion och distribution. "Vill Du Bli Artist?" sponsras av: MTV För ytterligare information, vänligen kontakta: Rolf Johanson, VD, lumumba.com, tel. 08-25 86 00 alt. 070-657 76 67 Mer information om tävlingen och de tävlandes bidrag finns på: www.lumumba.com lumumba.com är en svensk musik- och nöjesportal som har som målsättning att ge sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri, bland andra artisterna Christer Sandelin och Tommy Ekman. Vid en nyligen genomförd emission blev även den internationella mediakoncernen SBS Broadcasting, som bland annat äger Kanal 5 och Radio City i Sverige, delägare i företaget. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00770/bit0002.pdf