• Lumumba/

Report this content

lumumba.com, Radio City och Warner Music söker morgondagens svenska artister via Internet - lanserar den öppna talangtävlingen "Vill Du Bli Artist?" De senaste åren har svensk musikindustri skördat ofattbara framgångar. Stjärnskotten, både på artist- och producentsidan, har duggat tätt vilket medfört att Sverige idag är en av världens största exportörer av populärmusik. För att skapa förutsättningar för en fortsatt framgång lanserar nu den svenska musik- och nöjesportalen lumumba.com, Radio City och Warner Music talangtävlingen "Vill Du Bli Artist?", där de söker morgondagens svenska stjärnor på Internet. Alla som vill kommer att få delta - antingen som artister eller som jurymedlemmar. Att delta i talangjakter och musiktävlingar har historiskt sett varit ett väl fungerande recept för svenska artister att nå framgång, minns till exempel ABBAs vinst i Eurovisonsschlagerfestivalen och Europes vinst i Rock-SM. Men vem blir Sveriges första stjärna att slå igenom med hjälp av Internet? Med Internet öppnas helt nya möjligheter, både för dem som längtar efter att bli upptäckta och för skivbolagen. De tävlande kan på ett enkelt sätt nå en nationell eller rentav global publik och skivbolagen kan, vid ett stort antal röstande, få ett bra bevis på bandets eller artistens popularitet. - Sverige har de perfekta förutsättningarna för breda artisttävlingar på Internet. Tack vare bl. a. den kommunala musikskolan har svensken generellt sett ett mycket stort musikkunnande, nödvändig inspelnings- utrustning finns idag i stort sett varenda hem och den svenska Internet- penetrationen är en av de högsta i världen. I vår talangtävling är det med andra ord lika enkelt att delta som det är att rösta på sina favoriter, säger Mårten Aglander, marknadschef för Warner Music Sweden. - I "Vill Du Bli Artist?" deltar alla på lika vilkor, det spelar ingen roll om du saknar kompband, studio eller de "rätta kontakterna". Allt den tävlande behöver är någon form av inspelningsutrustning, det går bra med en vanlig kassetbandspelare, och sin egen röst, säger Rolf Johansson, VD för lumumba.com. Talangtävlingen, "Vill Du Bli Artist?" återfinns på www.lumumba.com, och är öppen för alla, oavsett ålder, musikstil, om man sjunger ensam eller i grupp eller om man bara vill delta som jurymedlem. Vinnaren, som utses av lumumba.coms besökare, får spela in en egen skiva med hjälp av några av Sveriges mest framgångsrika producenter och låtskrivare: Niclas Olausson och "Chippe" Carlsson från C&N Project som tidigare bl. a. producerat Lutricia McNeal, Antique och Tess. Warner Music med artister som Madonna, Cher, Red Hot Chili Peppers, Alanis Morissette, Thomas Di Leva och Jumper tar sedan hand om skivproduktion och distribution. - Artisttävlingar har alltid varit ett bra sätt att uppmuntra och inspirera nya, unga och oupptäckta talanger. Kanske betyder det lika mycket att delta som det gör att vinna. Ett gammalt men likväl bra exempel på det är till exempel Elvis Presley som kom tvåa i sitt livs första talangtävling. Kanske kan även "Vill Du Bli Artist?" bidra till att någons dröm går i uppfyllelse, säger Mikael Landström, programchef på Radio City. Talangtävlingen "Vill Du Bli Artist?" sponsras även av: För ytterligare information, vänligen kontakta: Rolf Johanson, VD, lumumba.com, tel. 08-25 86 00 alt. 070-657 76 67 Mikael Landström, programchef, Radio City, tel. 08-670 79 28 alt. 070-736 67 83 Mårten Aglander, marknadschef, Warner Music Sweden, tel. 08-752 26 00 Mer information om tävlingen finns även på hemsidan: www.lumumba.com ------------------------------------------------------------------------ lumumba.com är en svensk musik- och nöjesportal som har som målsättning att ge sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri, bland andra artisterna Christer Sandelin och Tommy Ekman samt finansmännen Lars Ahlman och Mats Enquist. Vid en nyligen genförd emission blev även den internationella mediakoncernen SBS Broadcasting, som bland annat äger Kanal 5 och Radio City i Sverige, delägare i företaget. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/27/20000427BIT01390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/27/20000427BIT01390/bit0002.pdf