Mediakoncernen SBS ny storägare i musik- och nöjesportalen lumumba.com

Mediakoncernen SBS ny storägare i musik- och nöjesportalen lumumba.com Den Nasdaq-noterade mediakoncernen SBS Broadcasting, som bland annat äger Kanal 5 och Radio City i Sverige, går in som ny delägare i musik- och nöjesportalen lumumba.com. lumumba.coms nyligen genomförda nyemission ger SBS över 15 procent av aktierna i bolaget och SBS blir därmed största enskilda ägare. - Med TV- och radiostationer i tio Europeiska länder är SBS självklart en mycket viktig strategisk partner för oss, säger lumumba.coms VD, Rolf Johansson. Nyemissionen som slutfördes igår ger lumumba.com medel att fortsätta utveckla sin verksamhet i Europa. Emissionen riktades i första hand mot en rad finansiella investerare samt en större strategisk partner, SBS Broadcasting. Lars Ahlman, en av lumumba.coms grundare, ser en rad synergieffekter mellan SBS och lumumba.com. - SBS är en idealisk partner, dels med tanke på vår planerade europeiska expansion, dels med tanke på alla de sätt som verksamheterna kan korsbefrukta varandra. Vi ser stora möjligheter till ett flertal industriella samarbeten vad gäller utbyte av musik- och nöjesrelaterat redaktionellt material och bevakning av arrangemang. Detta är av särskild betydelse för lumumba.coms fortsatta internationalisering, konstaterar Lars Ahlman. - lumumba.com har ett spännande koncept och riktar sig mot en attraktiv målgrupp. Bakom satsningen står dessutom en namnkunnig ägarkrets och med hela SBS mediainnehav anser vi att företaget har en stor potential att på sikt utvecklas till den ledande musik- och nöjesportalen i Europa, säger Jonas von Hedenberg, affärsutvecklare på SBS Broadcasting. Luxemburgbaserade SBS Broadcasting äger TV-kanaler och radiostationer i tio europeiska länder och satsar på att växa snabbt i Östeuropa. Företaget köptes nyligen av den Holländska kabel-TV-jätten United Pan-Europe Comunications (UPC) vars kabelnät når cirka 10,5 miljoner hushåll i Europa. lumumba.com är en musik- och nöjesportal på Internet med målsättningen att bli den naturliga mötesplatsen för musik- och nöjesintresserade. Portalen ger sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri, bland andra artisterna Christer Sandelin och Tommy Ekman samt finansmännen Lars Ahlman och Mats Enquist. Carta Fondkommission har varit rådgivare till lumumba.com i samband med genomförd nyemission. För ytterligare information, vänligen kontakta: Rolf Johanson, lumumba.com, tel. 08-25 86 00 alt. 070-657 76 67 Lars Ahlman, lumumba.com, tel. 08-566 13 345 alt. 0739-86 81 45 Jonas von Hedenberg, SBS Broadcasting, tel. 08-545 122 16 alt. 0708-18 98 48 Besök företagens hemsidor på: www.lumumba.com eller www.sbsbroadcasting.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00660/bit0002.pdf