Mobilehits köper Lumumba.com

Mobilehits köper Lumumba.com Mobilehits genomför nu ytterligare ett strategiskt förvärv. Denna gång gäller det den svenska musik- och nöjessajten Lumumba.com. Genom förvärvet slås två av Sveriges största och populäraste leverantörer av musik- och nöjesrelaterat material på Internet samman. Tjänsterna, som initialt kommer fortsätta att drivas och utvecklas parallellt, kommer genom sammanslagningen ta en ledande position på den svenska marknaden. Mobilehits är nordens ledande leverantör av musikrelaterat innehåll för mobila tjänster, exempelvis ringsignaler och logos. Mobilehits har på kort tid genomfört en rad strategiska förvärv. I somras köpte företaget de två konkurrenterna Nokiatricks och Melodyheaven samt även den tekniska plattformen från DEO. Nu förvärvar företaget Lumumba.com, en av Sveriges största och populäraste musik- och nöjessajter. Mobilehits får genom förvärvet av Lumumba tillgång till en redaktionell innehållsleverantör av musik- och nöjesmaterial. - Vi är mycket imponerade av Lumumbas innehåll. Genom förvärvet, som är ett naturligt steg i vår långsiktiga strategi, förstärker vi vår position inom det mobila musik- och nöjessegmentet. Samtidigt befäster vi vår relation till skivbolagen vad gäller marknadsföring och försäljning via mobiltelefoner och Internet, säger Robin Rutili, vd för Mobilehits. - För att fortsätta utveckla Lumumba i enlighet med våra planer har företaget under en tid sökt efter en stark partner. Av alla tänkbara samarbetspartners har Mobilehits visat sig vara den mest attraktiva. Företagen delar inte bara samma vision, verksamheterna kompletterar varandra mycket väl. Detta i kombination med Mobilehits stora medlemsbas, höga besöksfrekvens och genomtänkta expansionsplaner medgav den största framtidspotentialen för Lumumbas personal, kunder och aktieägare, säger Rolf Johanson, vd för Lumumba. Mobilehits verkar på en expansiv marknad. I samma takt som SMS- användandet ökat, har musik- och nöjesrelaterat innehåll blivit de största kringtjänsterna för mobiltelefoner. Över hälften av mobiltelefonanvändarna mellan 15-24 år har en nedladdad melodi som ringsignal. Den svenska marknaden för ringsignaler och logos beräknas 2002 omsätta 500 miljoner kronor. GPRS-telefonernas intåg på marknaden i kombination med de nya standarderna EMS och MMS ökar dessutom möjligheterna att utveckla nya innehållskoncept för den mobila marknaden. För ytterligare information, vänligen kontakta: Robin Rutili, vd, Mobilehits, tel. 08-442 65 84 alt. 0709-18 17 02 Rolf Johanson, vd, Lumumba, tel. 08-26 72 10 alt. 0706-57 76 67 Mer information om företagen finns på: www.mobilehits.com alt. www.lumumba.com ------------------------------------------------------------- Mobilehits är nordens ledande leverantör av musikrelaterat innehåll för mobila tjänster. Idag har företaget över 650.000 medlemmar som erbjuds de senaste hitsen som ringsignaler, förlyssning på nya låtar, videos, tävlingar, logos, etc. Företaget är idag verksamt i Sverige, Schweiz, Storbritannien och Tyskland. Mobilehits största ägare är försäkringsbolaget Skandia. Lumumba.com är en svensk musik- och nöjessajt vars målsättning är att ge sina besökare de senaste och hetaste musiknyheterna, artistporträtt, topplistor, intervjuer, konsertdatum, tävlingar samt möjligheten att köpa skivor, boka konsertbiljetter m.m. Bakom lumumba.com står en rad namnkunniga personer från både näringsliv och musikindustri. Lumumbas största ägare är mediakoncernen SBS. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00150/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00150/bit0001.pdf