• Lunar/

Hollywoodstjärnan Will Ferrell blir aktieägare och ansiktet utåt för fintechbolaget Lunar

Fintechbolaget Lunar kraftsamlar för att växa på den svenska marknaden. Hollywoodstjärnan Will Ferrell går in som aktieägare i bolaget och blir även ansiktet utåt i en stor reklamkampanj. Med visionen att inspirera människor att ta makten över sina pengar har Lunar vuxit kraftigt i Europa. Ambitionen är att nå 1 miljon kunder till 2023. Redan idag har Lunar över 400 000 konsumenter som använder det digitala bank- och betalningserbjudandet. Nu är siktet inställt på den viktiga svenska marknaden.

Foto: Ken Villum Klausen, vd och grundare för Lunar

2021 reste Lunar 2,1 miljarder kronor i kapital i den så kallade Serie D rundan ledd av Heartland, Kinnevik och TENCENT. Med en värdering på mer än 1 miljard dollar är Lunar ett av Europas nypräglade teknikföretag. Från och med februari går Hollywoodstjärnan Will Ferrell in som ny aktieägare och investerare. Will Ferrell kommer även att hjälpa till att utveckla företagets offentliga profil och varumärke.

- Jag är glad att nu få vara en del av arbetet Lunar gör för att ge konsumenter, och företag, mer makt över sina pengar. Genom att gå in i Lunar utökar jag mitt engagemang i de Nordiska länderna som ligger mig varmt om hjärtat. Nordbor är smarta, sexiga och trötta på att andra ska bestämma över deras pengar. Här kommer Lunar in i bilden, en digital aktör som vill skaka om finansbranschen. Lunar går i täten när det kommer till förändring över landsgränserna, säger Will Ferrell.

Will Ferrell har en stark koppling till Norden och Sverige. Tillsammans med Lunar ska man göra de svenska konsumenterna mer medvetna om hur man sparar, spenderar och får sina pengar att växa.

- Det är verkligen jätteroligt att välkomna Will Ferrell till Lunar. Våra aktieägare och anställda ser fram emot att bygga vårt varumärke tillsammans. Våra kunder kan förvänta sig ännu mer produkter och funktioner i appen och kommer att få se hur man kan hantera sina pengar på ett nytt sätt, säger Ken Villum Klausen, vd och grundare för Lunar.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Sahlin, PR-och kommunikationschef för Lunar i Sverige
E-mail: jhs@lunar.app

Lunar är ett modernt fintech-bolag och digital bank som erbjuder kunder nya möjligheter att låna, betala och investera. Lunar grundades 2015 och finns i Danmark, Sverige och Norge, och har över 400 000 kunder. Lunar har tagit in 345 miljoner euro i kapital från investerare och fick sin banklicens 2019.