Lunar dubblar sin tillväxt med svenska sparkunder

I juni lanserade den digitala banken Lunar sparkonton med Sveriges högsta sparränta på 1 procent och avgiftsfri aktiehandel. Insättningarna har nu på en månads tid vuxit med 100 procent och fyra gånger så många aktieköp har genomförts jämfört med när tjänsten först rullades ut i Danmark. Framgångar som går i linje med Lunars ambition att ge fler möjligheten att investera och spara smart och enkelt på ett och samma ställe.

Lunar har under de senaste åren tagit sig längre och längre in på den svenska bankscenen och utmanat de traditionella bankerna. Under första halvåret 2021 har Lunar både adderat sparkonton med Sveriges bästa sparränta på 1 procent och möjligheten till enkel och trygg aktiehandel, samt förvärvat fintech-bolaget Lendify. Affären som nu står helt klar innebär att Lunar efter sommaren även kommer att lansera sparande i konsumentlån, så kallade "peer-to-peer-lån", direkt i Lunar-appen.

- Alla ska kunna spara pengar. Vi upplever att sparandeformer och att få ihop sin ekonomi är svårare än vad det behöver vara för vanliga människor. Med enkla grepp och genom den ekonomiska helhetsbild som användaren får direkt i appen blir det både enkelt och tryggt. Vi på Lunar kan de bästa sätten att spara och vi vill göra det tillgängligt för fler. Med peer-to-peer-lånen adderar vi ytterligare en dimension där våra kunder får fler sparalternativ med god avkastning, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar.

Under juni har Lunars användare ökat med hela 71 procent och listats som en av Sveriges mest nedladdade appar. Efter Swish har Lunar varit den näst mest nedladdade appen på iOS och har rusat förbi både Avanza och Nordnet. Störst ökning sker i åldersspannet 50 år och uppåt samtidigt som den största användarbasen fortsatt finns i åldersgruppen 20–30 åringar.

- Att vi expanderar och når en bredare demografi är jättekul. Det pekar på att behovet av att förstå och få ut mer av sina pengar är utbrett i alla åldrar. När det gäller könsfördelningen inom aktiehandlande kunder ser vi tyvärr att det endast är 10 procent som är kvinnor. Här behöver vi göra mer för att både nå och involvera fler, fortsätter Mats Persson Bergius.

Lunar ser fram emot en stark och expansiv höst.

- Vår målsättning är att etablera oss som Sveriges mest lättanvända investerings-app för den som vill ha ett bra utbud av enkla tjänster med god riskjusterad avkastning till ett bra pris. Vi har delvis siktet inställt på de kunder som idag finns hos Avanza och Nordnet och som inte behöver ett så brett och komplext utbud av tjänster. Men som ändå vill ha en bra avkastningsmix i portföljen, avslutar Mats Persson Bergius.

Lunars tjänster ska göra det smidigare för både befintliga som nya användare att spara på ett smartare sätt. Investeringarna görs enkelt och tryggt i appen där Lunars kunder har en tydlig överblick över hela sin ekonomi.

För ytterligare information, kontakta:
Cathrine Kier, Lunar, +45 206 845 10, ckk@lunar.app

Lunar är en modern nordisk bank grundad 2015 i Danmark. Deras bankapp finns även i Sverige och Norge och har över 250 000 privata användare. Bland investerarna i bolaget finns Chr. Augustinus Fabrikker, Seed Capital och Greyhound Capital. Totalt har Lunar tagit in +100 miljoner euro i investeringar och fick en europeisk banklicens 2019.

Taggar: