Lunar ny huvudsponsor till unik jämtländsk fotbollsklubb

Fintech-bolaget Lunar är ny huvudsponsor till den jämtländska fotbollsklubben Cosmos FK. Klubben, som startade som ett integrationsprojekt 2018, har haft stora ambitioner från början men höjer nu blicken ytterligare. Sponsorskapet sträcker sig över 2022 och är ett pilotprojekt för Lunar.

–Vi är mycket glada över det här sponsorskapet. Att samarbeta med en nordisk aktör är en helt ny typ av möjlighet för en svensk division 4-klubb. Vi har en tydlig gemensam målbild där vi hoppas att allt fler ska få upp ögonen för the mighty cosmos. Fotboll är till för alla, och ju fler som spelar desto roligare är det, säger Alan Barker, ordförande i Cosmos FK.

Cosmos FK startade som en del av Östersunds FK.s organisation, med syftet att ge flyktingar möjligheten att spela fotboll vid ankomsten till Sverige. Sedan 2020 är klubben en fristående förening där inkludering och mångfald fortsatt genomsyrar verksamheten. Ordförande Alan Barker är en välkänd profil i den jämtländska fotbollen då han förutom ett gediget fotbollskunnande varit drivande i flera integrationsinitativ, inte minst grundandet av Cosmos FK där en stor del av spelarna kommer från konfliktdrabbade områden runt om i världen.  Alans engagemang uppmärksammades under fjolåret då han mottog utmärkelsen Ebbas hjärtan, vars syfte är att lyfta förebilder som får andra människor att må bättre.

Cosmos FK spelar för närvarande i division 4 Jämtland/Härjedalen och har som ambition att inom ett par år vara regionens största, och främsta, fotbollslag. Som ett led i det kommer föreningen, tillsammans med RF-SISU, att under sommaren anordna en sommarfotbollsskola för ensamkommande.

–Cosmos FK värdegrund och gedigna arbete med inkludering och integration var en avgörande faktor när vi valde att gå in som sponsor. Därtill har såväl Cosmos som vi på Lunar en högt flygande ambition. Vi siktar ut i rymden helt enkelt, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar.

Lunars sponsorskap gäller från och med maj 2022 och sträcker sig säsongen ut. Lagom till lördagens hemmapremiär på Jämtkraft Arena kommer fintech-bolaget att pryda Cosmos FK svartvita hemmaställ.

Lunar är ett företag inom finansiella tjänster som erbjuder nordiska konsumenter och företag ett nytt sätt att hantera bankärenden, betala och investera. Lunar grundades 2015 och bedriver verksamhet i Danmark, Sverige och Norge. I Sverige har företaget strax under 200 000 användare på sin plattform.

För mer information, kontakta:
Oscar Forsman, PR-ansvarig Lunar, osfo@lunar.app, 073 077 64 63