• Lunar/

Lunar tar in mer än 2 miljarder i nytt kapital - ökar investeringstakten

Lunar stärker sin position som den ledande bankutmanaren i Norden med en ny investeringsrunda där man tar in 2,1 miljarder kronor i kapital. Den s.k. Serie D-rundan, som är den största någonsin för en nordisk bankutmanare, leddes av svenska Kinnevik tillsammans med HEARTLAND samt Tencent. Investeringarna gör att Lunar kan växa ännu snabbare på den nordiska marknaden.

Lunar är en av Europas snabbast växande banker och har dubblat sin kundbas det senaste året. Lunar har idag fler än 325 000 kunder över hela Norden och denna snabba tillväxt från både privat- och företagskunder har bidragit till ett starkt intresse att investera i bolaget.Kapitalet från finansieringsrundan gör det möjligt för Lunar att ytterligare investera i sin nordiska expansion och bygga på sitt helhetserbjudande för finansiella tjänster. I april i år förvärvade Lunar den svenska lån- och sparplattformen Lendify för att växa inom konsumentlån och sparande.

– Vi är vid ett riktigt vägskäl i Norden. Både privat- och företagskunder förväntar sig ett mer bekvämt, empatiskt och engagerande alternativ till traditionella banker, långivare och betaltjänstleverantörer. Vi är otroligt glada över att välkomna investerare med så värdefull erfarenhet till vårt nästa tillväxtstadie. Det är ett stort steg för både Lunar och nordiska bankkunder. Investeringen stärker Lunars långsiktiga vision om att bygga ett digitalt finansiellt ekosystem för både privata konsumenter och företag, säger Lunars grundare och VD Ken Villum Klausen.

Svenska Kinnevik har tillsammans med investeringsbolaget HEARTLAND och teknikbolaget Tencent lett finansieringsrundan:

– Kinnevik har alltid stöttat digitala företag som utmanar de etablerade. Vi är därför mycket glada över att lägga till Lunar i vår portfölj – ett teknikföretag i hjärtat med en djärv mentalitet som fokuserar på att omforma den vardagliga bankupplevelsen för de nordiska konsumenterna och de små och medelstora företagen, säger Andreas Bernström, Senior Investment Director på Kinnevik.

Danska Heartland kommenterar sin investering som följer:

– HEARTLAND är glada över att välkomnas som investerare i Lunar. Investeringen bygger på vår strategi att stötta förstklassiga företag och ledningsgrupper. Vi ser fram emot att stötta teamet i utvecklingen av nästa generations digitala bank, säger Lisa Kaae, VD för HEARTLAND.

Rundan breddar Lunars lista av aktieägare och inkluderar nu några av världens mest betydande investerare inom fintech-området. Förutom de ledande investerarna, investerade också IDC Ventures, Fuel Ventures, MW&L Capital Partners och Peter Mühlmann, grundaren och VD:n för Trustpilot. De ansluter sig till befintliga investerare som SEED Capital, Chr. Augustinus Fabrikker, Socii Capital och Greyhound Capital.

Stifel KBW agerade som exklusiv finansiell rådgivare och placeringsagent för Lunar. MW&L Capital Partners agerade som exklusiv finansiell rådgivare för HEARTLAND.

För ytterligare information, kontakta:
Cathrine Kier, Lunar, +45 206 845 10, ckk@lunar.app

Lunar är en nordisk digital bankutmanare grundad 2015 i Danmark med verksamhet i Danmark, Sverige och Norge. Deras plattform har över 325 000 användare. Totalt har Lunar tagit in över 300 miljoner euro i investeringar och fick en europeisk banklicens 2019.