Nya sparmål för svenskarna 2022

Ny statistik från fintech-bolaget Lunar befäster bilden av ressugna svenskar. Antalet rese-sparmål ökade med hela 397 procent under början av 2022, jämfört med Q1 2021, och populäraste destinationen är klassikern Spanien.

I en ny sammanställning har Lunar analyserat sina 150 000 svenska kunders olika sparmål, och statistiken visar att det det oroliga världsläget satt sin prägel på sparandet; buffertsparande och säkerhet inför tuffare tider är alltjämt i topp när svenskarna avsätter pengar. Samtidigt visar statistiken att antalet nya rese-sparmål ökade med 397 procent under Q1 2022, jämfört med samma period föregående år. Därmed är resor det tredje vanligaste sparmålet under 2022.

–Det kommer kanske inte som en större överraskning att svenskarna är ressugna, men det är en häpnadsväckande ökning, som också gör att resor klår såväl renoveringar som bostadsköp. Och det tillhör inte vanligheterna, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar.

När det kommer till vart svenskarna vill åka visar det sig att Spanien är den mest populära destinationen, tätt följt av Frankrike och Thailand. Så här ser topplistan ut i sin helhet:

De populäraste resmålen
Spanien
Frankrike (Paris)
Thailand
Italien
England (London)
Indonesien (Bali)
Australien
Japan

I slutet av 2021 höjde Lunar sin sparränta till 1,05 procent - vilket fortfarande är en av Sveriges högsta. Samtidigt förlorar svenska hushåll runt 15 miljarder kronor om året på grund av att de placerar sina besparingar på dåliga sparkonton utan avkastning hos de större bankerna.

–Det är en självklarhet att människor ska få avkastning på sitt sparande. Och särskilt nu när inflationen äter upp pengarna, säger Mats Persson Bergius.

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Forsman, PR-ansvarig Lunar, 0730776463, osfo@lunar.app