Alla hjärtans Lunch 2006 Lunchpausen åter i fokus på Alla hjärtans dag

Report this content

Den 14 februari serveras åter Alla hjärtans lunch som vill uppmärksamma lunchpausens friskvårdande egenskaper. Lunchfrämjandet har i samarbete med Hjärt-Lungfonden skapat en speciellt hjärtvänlig rätt, som serveras på personalrestauranger och lunchkrogar över hela Sverige på Alla hjärtans dag. I år blir det klassisk rimmad oxbringa med rotsaker, färska grönsaker och pepparrotskesella. Detta serveras med en lätt syrad vitkålssallad och bröd med örtig färskost.

Lunchrätten är signerad av den kände matprofilen Örjan Klein. Den är tillagad och näringsberäknad så att den ska vara bra för hjärthälsan och samtidigt tilltalande för den traditionella lunchpubliken som ju gärna äter husmanskost.  Lunchpausen är unik i sin sammansättning för att hålla oss friska, säger Jan Borg, projektledare på Stiftelsen Lunchfrämjandet. Den innehåller både avkoppling och gemenskap och ger samtidigt en möjlighet att förbättra våra vanor kring att äta nyttigare. Projektet vill i år uppmärksamma förslaget som nu ligger hos regeringen som ska ge arbetsgivarna möjlighet att subventionera nyttigare lunchmat för sina anställda. Lunchfrämjandets undersökning från 2005 visade att genomförandet av förslaget skulle förändra våra matvanor rejält − ett lägre pris skulle leda till att över hälften av de tillfrågade (55%) skulle äta hälsosam lunch oftare och att fler även skulle äta oftare med sina arbetskamrater Rätten kommer i första hand att serveras på personalrestauranger runt om i Sverige; Eurest, Fazer Amica, Högskolerestauranger, Sabis och Sodexho. Men även många av SHR:s medlemmar har visat intresse för att tillaga rätten den 14 februari. För att kontakta restauranger som serverar rätten lokalt, se bifogade lista. 1 kr per serverad lunchrätt av Alla hjärtans lunch gå till Hjärt-Lungfondens forskning. − Hjärt-Lungfonden stödjer Alla hjärtans lunch som ett led i vår information om vikten av att äta mat som gör hjärtat gott. Vårt motto är att hjärtvänlig mat även ska smaka bra, det vill vi ännu en gång bevisa med det här projektet, säger Ingrid Engellau på Hjärt-Lungfonden. Hjärt-Lungfonden är en opolitisk ideell organisation med syfte att bekämpa hjärt-kärl och lungsjukdom. Fonden är Sveriges största finansiär av oberoende hjärt-kärl och lungforskning. Fonden får inga statliga bidrag utan är helt beroende av gåvor från enskilda och företag.