Örjan Norberg ny VD för Lund Life Science Incubator

Report this content

Styrelsen i Lund Life Science Incubator AB har utsett Örjan Norberg till ny VD. Örjan Norberg tillträder tjänsten den första december. Han har de senaste åren varit VD för Umeå Biotech Incubator.

Örjan Norberg har 20 års erfarenhet från olika ledande befattningar inom läkemedelsindustri, medicinsk teknik och riskkapital. Örjan Norberg har också erfarenhet att leda och bygga mindre life science företag.

-Örjan Norberg har helt rätt bakgrund att leda Lund Life Science Incubator AB. Han har erfarenhet och förståelse för de villkor som uppstartsbolag lever under. Han har också gedigen erfarenhet av det svenska innovationssystemet och tillför en viktig erfarenhet från sina år som VD för Umeå Biotech Incubator, säger Lars Hedbys, styrelseordförande Lund Life Science Incubator AB.

-Lund Life Science Incubator erbjuder med sina nya lokaler i Medicon Village och sin personal ett unikt tillfälle att bygga en life science inkubator i världsklass. Det skall bli mycket stimulerande att tillsammans med övriga aktörer i regionen få arbeta med att utveckla life science industrin i Skåne, säger Örjan Norberg, tillträdande VD för Lund Life Science Incubator AB.

Örjan Norberg kommer att arbeta som VD på deltid fram till den 1/2-2013 då han på heltid efterträder nuvarande VD Evy Lundgren-Åkerlund. Evy lämnar inkubatorn efter 4 år som ledare för verksamheten för att på heltid leda sitt eget företag Xintela AB.

Kontakt

Lars Hedbys, styrelseordförande Lund Life Science Incubator AB, 076 - 104 34 67.

Örjan Norberg, tillträdande VD Lund Life Science Incubator AB, 070 - 3091868.

Om Lund Life Science Incubator

Lund Life Science Incubator AB är en företagsinkubator på Medicon Village i Lund och hjälper entreprenörer och tidiga bolag inom Life Science att utveckla och kommersialisera idéer. Inkubatorn erbjuder unika välutrustade laboratorielokaler, avancerade instrument, kontor och konferensrum. Därutöver erbjuds behovsanpassad och kvalificerad rådgivning i finansierings- affärsutvecklings- och produktutvecklingsfrågor. Lund Life Science Incubator har i dagsläget över 20 inkubatorföretag.