Kom och se när solen sätts på plats!

Report this content

Missa inte helgens aktiviteter i centrala Lund med ett spektakulärt byggarbete inför den internationella konstutställningen CAPITAL.

Under fyra dagar öppnas den anrika byggnaden Skånska hypoteksföreningen i Lund för en rad spännande aktiviteter. Navet i dessa aktiviteter blir en informationsutställning om Lund 2014. Denna får en lekfull förlängning i den internationella konstutställningen CAPITAL (vernissage 11 oktober klockan 18.00).

Highlights under CAPITAL-bygget:

 Konstnären Ulrike Mohr förlänger Lunds soltimmar med hjälp av en sol som går upp på kvällen och ner på morgonen. Var med när hon placerar sin artificiella sol mellan domkyrkotornet och kommunhuset torsdag 11 oktober från klockan 11.00.

 Lunds spillmaterial blir en koja. Konstnären Jonas Liveröd och landskapsarkitekten Louise Andersson bygger en koja på Skånska hypoteksföreningens tak. Den 7 oktober från kl 11.00 lyfts materialet upp på taket. Kojan byggs mellan den 8 oktober och den 11 oktober.

 Stella Geppert intervenerar i den offentliga miljön på oväntade sätt. Detta sker på ett subtil men effektiv nivå. I Lund placerar hon speglar på ett antal brunnslock (A-brunnar) t ex utanför Domkyrkan, i Lundagård och vid Kulturen, den 10 oktober mellan klockan 10.00 och 16.00.

 Konstnären Mario Asef installerar minihögtalare i Lundagård. Ur dessa kommer att berättelsen om Babel att höras på olika språk. Inspelningen med ett 30-tal internationella studenter kommer att äga rum på 6 oktober från klockan 10.00 på Skånska hypoteksföreningen.

 Carl Boutard ikläder sig rollen som Carl Fredrik Hill med ett stort, rullandem, specialtillverkat staffli. Han söker en plats för att skapa en landskapsmålning med samma blå och gula färg som Hill använde i sina sista målningar i Paris. Dessa tavlor fick Hills vänner att lägga in honom på mentalsjukhus. Målningarna förstördes. För info om plats och tid, kontakta utställningens curator.