Pressmeddelande: nu finns karnevölen på Systembolaget

Report this content

Efter en intensiv period av förhandsbeställningar har Lundakarnevalens egen törstsläckare – Karnevölen – lanserats i det (lundensiska) ordinarie sortimentet på Systembolaget.

Sedan den 2 maj har allmänheten haft möjlighet att beställa Karnevölen genom Systembolagets beställningssortiment – vilket resulterat i en så stor efterfrågan att Karnevölen lanserats i Systembolagets ordinarie sortiment i Lund.

”Det är fantastiskt kul att invånarna i Lund får möjlighet att prova karnevölen inför nästa helg. Jag hoppas att de får smak för karnevalsyran!”, säger festmästare Björn Johansson.

Karnevölen är en viktig karnevalistisk kulturinstitution och serverades för första gången under Lundakarnevalen 1986. Som traditionen bjuder är Karnevölen en ljus lager som med sin färgglatt designade burk och låga alkoholhalt är såväl en utmärkt törstsläckare som en perfekt avvägd mängd karnevalsyra. I år produceras den av Carlsberg Sverige AB och designen knyter an till årets futuraltema:

”Det är det framtida Lund på burken, vilket porträtteras av en raketavskjutning, en robot och framtidens bostäder”, säger karnevalisten Odin Brange Sollie, som designat burken.

Karnevölen kommer självklart även att serveras på Lundakarnevalens krogområden den 16-18 maj.

Har ni några frågor om Karnevölen eller förberedelserna inför nästa veckas Lundakarneval? Tveka inte att kontakta oss!

CLARA LUTHMAN                       BJÖRN JOHANSSON              FANNY RAMEL
KOMMUNIKATIONSCHEF             FESTMÄSTARE              KARNEVALSGENERAL
073-683 25 73                                     073-683-25 82                      073-683 25 14

Lundakarnevalen går av stapeln vart fjärde år och arrangeras av ca 5000 av Lunds studenter. Under karnevalsdagarna förvandlas Lundagård till ett stort karnevalsområde med tältnöjen, tombolabodar, nöjesföreställningar, radiosändningar, artister och självklart mat och dryck. Dessutom går det ett karnevalståg genom Lunds gator som sprider karnevalistisk glädje till alla ca 400 000 tillresta besökare. Den första Lundakarnevalen arrangerades år 1849 och har sedan dess roat generationer av karnevalister och besökare. Bland före detta Karnevalister kan nämnas Hasse Alfredson och Johan Wester och ett av de mer kända spexen i Lund är Djingis Kahn som sattes upp första gången till Karnevalen 1954. Varje karneval har ett unikt tema. I år är det vart fjärde år igen, vilket kommer firas den 16-18 maj under 2014 års Futuralkarneval!

Taggar:

Citat