Biogassatsning blir verklighet i Lund

Lunds Energis biogassatsning tillsammans med VA Syd och Källby avloppsreningsverk i Lund blir verklighet 2010. I dagarna slöts avtal med Malmberg Water AB som levererar den uppgraderingsanläggning som ska omvandla rötgas till biogas. Koldioxidutsläppen minskar med över 1 700 ton per år.

- Nu när anläggningen är beställd kan vi konstatera att vi från och med nästa år faktiskt kan leverera cirka 7 GWh fordonsgas baserad på biogas årligen. I praktiken innebär det att över en miljon liter bensin ersätts med biogas och koldioxidutsläppen minskar med över 1 700 ton per år, säger Anders Möller, VD för Lunds Energi AB.

- Vi har samarbetat med Lunds Energi tidigare så det känns naturligtvis extra bra att vi nu får fördjupat förtroende från bolaget. Vi måste alla hjälpas åt för att minska klimatpåverkan och med en uppgraderingsanläggning blir det möjligt. Malmberg Water har sålt ett tjugotal liknande anläggningar runtom i landet men har också levererat ett tiotal anläggningar till Tyskland och Österrike, säger Rune Simonsson, Affärsområdeschef Biogas på Malmberg Water AB.

Lunds Energi säljer cirka 16 GWh fordonsgas per år. Den nya anläggningen byggs av Lunds Energi på Källby avloppsreningsverks område med hjälp av KLIMP-bidrag på 1,7 Mkr. Den totala investeringen uppgår till 17,5 Mkr.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Möller, VD för Lunds Energi AB, 070-221 69 13 E-post: anders.moller@lundsenergi.se.

Rune Simonsson, Affärsområdeschef Biogas, Malmberg Water AB, 0703-23 18 50 E-post: rune.simonsson@malmberg.se

På bifogad bild syns från vänster Anders Möller, VD Lunds Energi AB, Sofie Wardestam, projektledare, Lunds Energi AB, Rune Simonsson, affärsområdeschef biogas, Malmberg Water AB samt Johan Möllerström, VD Malmberg Water AB.