Eslöv Lund Kraftvärmeverk överklagar verkställighetsförbud

Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB överklagar Miljödomstolens beslut rörande det planerade kraftvärmeverket på en punkt. Bolaget vill få det verkställighetsförordnande som domstolen inte godkände. Ett verkställighetsförordnande innebär att den sökande får påbörja beredning av marken innan ett ärende är slutbehandlat.

- Vi kommer inte att påbörja något annat än sådana åtgärder som underlättar byggstarten i det fall vi får tillstånd att bygga kraftvärmeverket, säger Nils-Ove Rasmusson, VD för Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB.

Bakgrunden till att man vill kunna starta bygget snabbt vid ett positivt besked är att hela anläggningen är en miljösatsning. Det nya kraftvärmeverket kommer att minska koldioxidutsläppen med 350 000 ton per år.

- Syftet med hela anläggningen är att vi ska ersätta naturgas och oljeeldning med förnyelsebara bränslen och reducera våra utsläpp kraftigt samtidigt som vi minskar våra kostnader. Det är självfallet närmast en skyldighet för oss att se till att vi så snabbt som möjligt kan bidra till en viktig miljöförbättring. Till detta kommer även den negativa prisutvecklingen på olja och naturgas som gör det angeläget att så snabbt som möjligt få till stånd en övergång till mindre priskänsliga bränslen, säger Nils-Ove Rasmusson.

Bolaget påpekar i sitt överklagande också de ekonomiska konsekvenser som man redan drabbats av. Den internationella konjunkturen för nya energiproduktionsanläggningar har medfört ökade investeringskostnader.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Nils-Ove Rasmusson, VD för Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB 046-35 60 30 alt. 070-515 98 71. E-post: nils-ove.rasmusson@lundsenergi.se.