Fjärrvärmens långsiktiga fördelar väger tyngst

Fjärrvärmen är en populär uppvärmningsform som fler och fler kunder runtom i landet väljer. I Lund har 50 000 hushåll den klimatvänliga fjärrvärmen. Fjärrvärmens långsiktiga fördelar jämfört med andra alternativ är stora, både vad gäller ekonomi och miljö.

- Jämfört med exempelvis oljepannor och elpannor är fjärrvärmen helt enkelt billigare och ett bättre alternativ rent ekonomiskt. Det gäller också i de flesta fall i jämförelse med värmepumpar och pelletspannor, framför allt på längre sikt. Fjärrvärmesystemet har en lång livslängd och ger hög flexibilitet vad gäller värmekällor som gör det till ett samhällsekonomiskt bättre alternativ, säger Anders Lindgren, VD för Lunds Energi Försäljning.

- Fjärrvärmeledningarna och den utrustning som finns hos kund kräver väldigt lite underhåll jämfört med andra uppvärmningsalternativ. Fjärrvärmen är en trygg uppvärmningsform som i princip aldrig påverkas av exempelvis dåligt väder och stormar. Därmed är leveranssäkerheten hög, avslutar Anders Lindgren.

Fjärrvärmen är en populär uppvärmningsform. Över fyra miljoner svenskar får sin värme från fjärrvärmen. Idag finns fjärrvärme i 270 av Sveriges 290 kommuner. Lunds Energi har försett lundaborna med fjärrvärme sedan 1963.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Lindgren, VD för Lunds Energi Försäljning, 070-525 85 06. E-post: anders.lindgren@lundsenergi.se.