Framtidens smartaste energilösning är här!

Idag den 7 september korades med pompa och ståt vinnaren i tävlingen Spänningssökarna 2013 och det blev då klart att klass 9d på Pilängskolan i Lomma vann resan till London! De övriga fyra finalisterna får åka till Experimentarium i Köpenhamn.

Under finalen idag på Vattenhallen Science Center LTH har de fem finalisterna visat sin kreativitet och presenterat sina förslag. Efter juryns överläggande stod det klart att just Pilängskolan med bidraget ”Självförsörjande gym” vann det åtråvärda förstapriset – en tredagars klassresa till London inklusive besök på Science Museum.

Hela våren har energinivån varit hög bland Lunds och Lommas åttondeklassare när tävlingen Spänningssökarna arrangerats på Vattenhallen. 25 klasser har gjort upp om vem som kommit på den smartaste energilösningen. Efter allmänhetens omröstning som avslutades den 9 juni stod det klart vilka fyra bidrag som gått vidare till final. Ytterligare ett finalbidrag valdes ut av juryn som ett ”wildcard”.

-       Det har varit fantastiskt roligt och inspirerande att se alla innovativa energilösningar som eleverna tagit fram under tävlingen. Engagemanget och kreativiteten har inte gått att ta miste på, framför allt under dagens presentationer, säger Sylvia Michel, koncernchef på Lunds Energikoncernen.

Årets tävling engagerade väldigt många. Nästan 63000 röster har tagits emot under röstningsperioden. Tävlingen har också varit synlig på reklampelare och lokalbussar.

-       Att lösa energiförsörjningsproblemen i världen handlar mycket om att bryta invanda mönster. Vi vill gärna få igång den typen av diskussioner hemma kring middagsborden och då blir det viktigt med ett brett engagemang, avslutar Sylvia Michel.

Spänningssökarna 2013 arrangerades av Lunds Energi och Vattenhallen Science Center LTH för andra året i rad. Syftet är att öka elevernas intresse kring energi och miljö samtidigt som de får vara kreativa och fundera kring hur de vill att världen ska se ut i framtiden. Tävlingen bygger på att klasserna kommer till Vattenhallen under ett tretimmarspass där de gruppvis och under roliga former experimenterar och tävlar i olika energiska grenar samt slutligen tar fram ett förslag på en smart energilösning inför framtiden. Klassen röstar sedan fram det bästa bidraget och detta bidrag får representera klassen i omröstningen.

Läs mer om tävlingen på www.spanningssokarna.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sylvia Michel, VD och koncernchef, Lunds Energikoncernen AB (publ)
046- 35 60 01, sylvia.michel@lundsenergikoncernen.se

LUNDS ENERGI ägs av Lunds Energikoncernen AB (publ) som i sin tur ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun. Antalet energikunder uppgår till 298 000 och 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster. Läs mer på www.lundsenergikoncernen.se.

Taggar: