Lunds Energi starkt kritisk mot EMI

Lunds Energi riktar mycket skarp kritik mot Energimarknadsinspektionens beslut om återbetalning av nätavgifter. Beslutet grundar sig i felaktiga antaganden och ger ingen rättvis bild av verkligheten.

- Modellen bedömer inte nätbolagen efter den prestation vi ger kunderna. I Lund ex-empelvis, är strömavbrott en mycket sällsynt företeelse och vi lägger ner mycket ar-bete på leveranssäkerheten. Detta tar inte EMI med i sitt beaktande fullt ut. Ingen skillnad görs heller mellan näten i tätort och i landsbygd, något som visar på ytterliga-re brister i modellen. Vi är självklart öppna för att nätavgifterna granskas, det är kun-dernas rätt, men vi motsätter starkt att bedömningen görs på felaktiga kriterier, säger Jonas Andréen, VD för Lunds Energi Nät AB.

Under stormen Gudrun, då stora delar av södra Sverige var utan ström, klarade sig Lunds Energi Näts område utan ett enda avbrott.

Även Jan Samuelsson, som är koncernchef för Lunds Energikoncernen, kommenterar EMI:s beslut.

- Vi ska nu gå igenom skälen till EMI:s beslut och studera dem grundligt. Vi anser att våra nätavgifter är skäliga och att Nätnyttomodellen inte ger en rättvisande bild av den leverans som vi ger våra kunder. Beslutet som rör skäligheten för våra nätavgifter i vårt elnät i Lund är därför principiellt viktigt för hela branschen. Vi kommer därför att gå vidare och överklaga beslutet. I avvaktan på ett slutligt avgörande kommer ingen återbetalning av avgifter att ske till våra kunder, säger Jan Samuelsson.

Lunds Energi Nät AB har tre veckor på sig att överklaga beslutet hos Länsrätten. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jonas Andréen, VD Lunds Energi Nät AB, 046-35 61 65 alt. 070-593 76 66 E-post: jonas.andreen@lundsenergi.se

Jan Samuelsson, VD och koncernchef, Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80 E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se