Stor gasaffär i hamn för Lunds Energi

Lunds Energi ska leverera 42 GWh naturgas till den stora amerikanska koncernen Johns Manville. Leveransstart beräknas till den 1 december 2005 och kontraktet sträcker sig över två år.

- Det är mycket roligt och spännande att ta hem en sådan omfattande affär. Johns Manville producerar glasfiberväv och står för 50 % av världsmarknaden. Vi är natur-ligtvis glada för att vi har fått förtroendet av en så stor koncern och ser verkligen fram emot samarbetet, säger Anders Bröthlin, VD för Lunds Energi Försäljning AB.

Gasmarknaden för näringsidkare har bara varit avreglerad sedan den 1 juli i år.

- Att sälja gas har vi gjort i många år men det är först nu vi är konkurrensutsatta. Det finns än så länge ingen börs, som det gör på elsidan, som sätter prisnivåerna. Därför är det extra roligt att vi på den nya och avreglerade gasmarknaden kan ta hem så här stora affärer. Det betyder att vi är attraktiva och konkurrenskraftiga, avslutar Anders Bröthlin.

I december påbörjas en mindre leverans med rörligt pris till fabriken i Oskarström. Den stora leveransstarten sker vid årsskiftet. Naturgasen kommer i fabrikerna att användas för att pro-ducera ånga. Det är denna ånga som sedan används i produktionen av glasfiberväv.

--------------------------------------------------------------------------

För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Bröthlin, VD Lunds Energi Försäljning AB, 046-212 77 13 alt. 070-698 37 30 E-post: anders.brothlin@lundsenergi.se