Tillsyn enligt nätnyttomodellen betyder inte återbetalning

De senaste dagarna har media felaktigt angivit att elnätsbolag med tillsyn enligt nätnyttomodellens beräkning ska återbetala stora summor till kunderna. Detta är inte korrekt. Nätnyttomodellen är endast ett urvalsinstrument. Det är det första steget i processen för att avgöra om ett nätföretags nätavgifter är skäliga.

Enligt nätnyttomodellen har Lunds Energi Nät AB fått en debiteringsgrad på 1,35, vilket innebär att vi nu fått besked om tillsyn av Energimyndigheten.
Modellen tar dessvärre inte hänsyn till det strömavbrott som drabbade södra Sverige i september 2003 och som höjde vår debiteringsgrad med 0,18 enheter. Hade det inte varit för detta hade vår debiteringsgrad legat under tillsynsgränsen.

Energimyndighetens granskning omfattar ett stort material. Om Energimyndigheten vid sin slutliga bedömning skulle finna att Lunds Energis nätavgift varit för hög kommer myndigheten att genom beslut anvisa oss om hur vi förväntas leva upp till myndighetens ställningstagande. Visar det sig att vi har tagit ut en för hög elnätavgift kommer vi att reglera detta automatiskt. Våra kunder behöver således inte agera. Inga blanketter eller brev behöver alltså skickas in till oss.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jonas Andréen, VD Lunds Energi Nät AB, telefon 046-35 61 65 eller mobil 070-593 76 66