Bättre resultat än väntat för Lunds Energikoncernen

Lunds Energikoncernens resultat för 2008 uppgår till 165 Mkr efter finansiella poster. Det är ett mycket bra resultat. År 2009 förväntas bli ett betydligt tuffare år för koncernen. Ytterligare effektiviseringar blir därför nödvändiga för att möta omvärldens krav.

- Det är främst en fördelaktig produktionsmix i kombination med ökad försäljning som förklarar resultatförbättringen. Omsättningen ökade med cirka 12 procent till drygt 2,8 miljarder kronor, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Lunds Energikoncernen har under året förskonats från stora driftsstörningar vilket också har påverkat resultatet positivt. Trots det goda resultatet väntar dock tuffare tider för koncernen.

- Finanskrisen påverkar även oss direkt och indirekt via räntor, valutor, energipriser och övrig utveckling i samhället. Samtidigt måste vi garantera konkurrenskraftiga energileveranser till våra kunder och minska klimatpåverkan i så stor utsträckning som möjligt. Åtgärder som sammantaget kräver omfattande investeringar. Som ett led i att försöka dämpa kostnadsutvecklingen ser vi därför över hur verksamheten kan bli mer effektiv. Som ett resultat kommer våra nätbolag i Ljungbyhed, Eslöv och Lund att samordnas till ett bolag på sikt, avslutar Jan Samuelsson.

Årsstämman för Lunds Energikoncernen hålls den 28 april på Grand Hotel i Lund och i anslutning till den anordnas ett klimatseminarium. Pressen bjuds in till båda arrangemangen i separata inbjudningar.

Siffror inom parentes avser år 2007.